Vinnere av Hjernekraftprisen

Hjernekraftprisen ble første gang lyst ut i 2013, og de første vinnerne ble kåret i januar 2014. Siden har prisen blitt delt ut årlig. Her kan du lese om vinnerne år for år.

Hjernekraftprisen 2019

(13.05.2019) Forskerforbundet kunngjør med dette «Hjernekraftprisen 2019». Send inn din fortelling om betydningen av forskning og utviklingsarbeid og bidra til å synliggjøre viktigheten av hjernekraften til våre medlemmer! Frist for innsending er 2. september 2019.

The 2019 Brain Power Award

(13.05.2019) To all members of the Norwegian Association of Researchers (Forskerforbundet): NAR hereby announces the 2019 Brain Power Award. Send us your story about the importance of R & D work! Deadline for submission is Monday September 2, 2019.

Vant pris for film om «superlarver»

(13.11.2018) Ikram Belghit og Nina S. Liland ved Havforskningsinstituttet laget en minidokumenter om hvordan man kan bruke larver til å redusere mengden matsøppel. Les mer om prisvinnerne i Forskerforum.

Vinnere av Hjernekraftprisen 2018

(13.11.2018) Vinnere av Hjernekraftprisen for 2018 er Petter Bergerud, Universitetet i Bergen, som tildeles 100 000 kroner for bidraget «Framtidens brobyggere», og Ikram Belghit og Nina Sylvia Liland, Havforskningsinstituttet, som tildeles 100 000 kroner for bidraget «Superlarvene redder matavfallet».

The 2018 Brain Power Award

(07.05.2018) To all members of the Norwegian Association of Researchers (Forskerforbundet): NAR hereby announces the 2018 Brain Power Award. Send us your story about the importance of R & D work! Deadline 3. September 2018.

Hjernekraftprisen 2018

(07.05.2018) Forskerforbundet kunngjør med dette «Hjernekraftprisen 2018». Send inn din fortelling om betydningen av forskning og utviklingsarbeid og bli med og synliggjør viktigheten av hjernekraft! Frist for innsending er 3. september 2018.

Vinnere av Hjernekraftprisen 2017

(01.03.2018) Vi gratulerer forsker og arkeolog Jan Magne Gjerde fra UiT Norges arktiske universitet som vinner av Hjernekraftprisen 2017. Gjerde vant prisen for sin formidling om bergkunst fra steinalderen. Også tre andre bidrag ble prisbelønnet.

– Dette er som et forhistorisk Google Maps

(01.03.2018) Jan Magne Gjerde tildeles Hjernekraftprisen for hans formidlingskunst om bergkunst. Les mer om vinneren av Hjernekraftprisen for 2017 i Forskerforum.

Hjernekraftprisen 2017 – vinnerbidragene

(28.02.2018) Vinneren av Hjernekraftprisen 2017 og 40 000 kroner er Jan Magne Gjerde, UiT Norges arktiske universitet, for bidraget «Berg, bjørner og landskap». Tre andre bidrag deler andreplassen og får 20 000 kroner hver.

The 2017 Brain Power Award

(31.07.2017) To all members of the Norwegian Association of Researchers (Forskerforbundet): NAR hereby announces the 2017 Brain Power Award. Send us your story about the importance of R & D work! Deadline 13. November 2017.

Forskerforbundets Hjernekraftpris 2017

(31.07.2017) Forskerforbundet kunngjør med dette «Hjernekraftprisen 2017». Send inn din fortelling om betydningen av forskning og utviklingsarbeid og bli med å synliggjør viktigheten av hjernekraft! Frist for innsending er 13. november 2017.

«Hvem er du, som kunne gjøre noe så forferdelig?»

(26.01.2017) Nesten 30 år etter at Paul Egil Leer-Salvesen ga ut bok om drapsdømte norske menn, satt drapsmenn i et utenlandsk fengsel og kjente seg igjen. Så møttes de. Les mer om vinneren av Hjernekraftprisen for 2016 i Forskerforum.

Hjernekraftprisen 2016 – vinnerbidragene

(20.01.2017) Fire bidrag blir premiert med Forskerforbundets Hjernekraftpris for 2016. Prisvinnerne er Paul Leer-Salvesen, Gyri Teien Haugland, Øyvind Kvalnes og Øivind Fjeld-Solberg.

Dette er vinnerne av Hjernekraftprisen 2016

(13.12.2016) – Spennvidden blant bidragene var stor, men felles for vinnerne var engasjerende og tankevekkende formidling, sier juryleder Tora Aasland. Den offisielle prisutdelingen finner sted 25. januar.

Forskerforbundets Hjernekraftpris 2016

(15.08.2016) Forskerforbundet kunngjør med dette «Hjernekraftprisen 2016». Send inn din fortelling om betydningen av forskning og utviklingsarbeid og bli med å synliggjøre viktigheten av hjernekraft! Svarfrist 14. november 2016.