Jan Magne Gjerde er vinner av Hjernekraftprisen 2017

Vi gratulerer forsker og arkeolog Jan Magne Gjerde fra UiT Norges arktiske universitet som vinner av Hjernekraftprisen 2017. Gjerde vant prisen for sin formidling om bergkunst fra steinalderen. Også tre andre bidrag ble prisbelønnet.

Prsvinner Jan Magne Gjerde og juryleder Tora Aasland

Prisvinner Jan Magne Gjerde og juryleder Tora Aasland

1. mars 2018 delte Forskerforbundet, ved juryleder Tora Aasland, ut Hjernekraftprisen for femte gang.

Prisen belønner god formidling av forskningens betydning for samfunnet, og viser fram det viktige forsknings- og utviklingsarbeidet medlemmene av Forskerforbundet gjør.

Årets hovedvinner ble Jan Magne Gjerde (UiT) for bidraget «Berg, bjørner og landskap», som trekker linjer fra steinalderens bergkunst og fram til i dag.

Vinnerbidraget belønnes med 40.000 kroner.

Tre andre bidrag ble også prisbelønnet. Laura Sommer og Christian A. Klöckner (NTNU) for «Pollution Pods – Art as a motor of climate change action», Bent Christen Braskerud (Oslo kommune) for «Varmere, våtere, villere – bedre?» og Jørgen Haave (Telemark Museum) for bidraget «Ibsens kjøkken».

Hjernekraftprisvinnere_2017_3.jpg
Prisvinnerne Christian A. Klöckner, Bent Christen Braskerud, Jan Magne Gjerde og Jørgen Haave sammen med juryleder Tora Aasland.