Hjernekraftprisen 2023 til Karette Stensæth!

Forskerforbundets Hjernekraftpris for 2023 er tildelt professor Karette Stensæth, for hennes arbeid med musikk som helsefremmende ressurs.

Article Image

Professor Karette Stensæth er vinneren av Forskerforbundets hjernekraftpris for 2023 (foto: Charlotte Wiig / NMH)

Forskerforbundets Hjernekraftpris for 2023 ble 7. november tildelt Karette Stensæth, professor i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole.

Stensæth får prisen for sin banebrytende forskning og sitt mangeårige arbeid med musikkterapi i helse- og omsorgsarbeid.

Stensæth er leder for forskningssenteret CREMAH (Centre for Research in Music and Health), som arbeider med musikk som helseressurs. Arbeidet kommer blant annet til uttrykk i musikkterapi som tas i bruk i barnehager, i rusterapi og i terapi for demente. Stensæths arbeid ble for alvor gjort kjent for offentligheten gjennom suksesserien Demenskoret på NRK. Bak dette ligger et mangeårig, banebrytende forskningsarbeid som har hatt stor samfunnsmessig betydning.

Hjernekraftprisen ble i år delt ut for tiende gang, og deles ut til en forsker eller kunnskapsarbeider som gjennom sitt arbeid har gitt et betydelig bidrag til samfunnet.

Prisen er på 200.000 kroner og et diplom av kunstneren Lars Fiske.

Det er Forskerforbundets hovedstyre som kårer vinneren av Hjernekraftprisen, etter at en forberedende innstillingskomite legger fram en kortliste med fem navn. De fire som nesten nådde opp var:

• Professor Bernt-Erik Sæther ved NTNU, for hans forskning og bidrag til god naturforvaltning
  • Professor Jemma Louise Wadham ved UiT, for hennes forskning på isbreer og klimaendringer
  • Førsteamanuensis Olga Vanessa Lehmann ved UiS, og hennes forskning og arbeid for mental helse
  • Ida Lindkvist ved NORAD, og hennes innsats for norsk bistandsforvaltning