Informasjon fra Forskerforbundet

Artikler fra Forskerforbundet i Forskerforum.

Rekordstor hjernekraft

(03.06.2020) Bidragene strømmer inn til Hjernekraftprisen 2020. – Det er tøffere konkurranse enn noen gang, og det skyldes nok både økt prisbeløp og økt renommé, sier prisansvarlig Kari Folkenborg. (Artikkel i Forskerforum 6/2020)

Fagforening 2.0?

(05.05.2020) Forskerforbundet er opptatt av å være tett på medlemmene. Hva skjer når fagforeningsarbeidet må skje med sosial distanse? (Artikkel i Forskerforum 5/2020)

I full jobb for våre medlemmer

(30.03.2020) – Vi fortsetter vårt arbeid for å ivareta medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår også under koronapandemien. Jeg vil at våre medlemmer og tillitsvalgte skal vite at de fortsatt kan komme til oss med problemer i arbeidsforholdet, sier generalsekretær Hilde Gunn Avløyp. (Artikkel i Forskerforum nr....

“Joining Forskerforbundet helped me get a raise”

(02.03.2020) It took a while before Augustin Mortier decided to become a member of Forskerforbundet, but the French meteorologist has no regrets that he did. (Article from Forskerforum no. 3/2020)

Stipendiatvekst ga medlemsrekord

(03.02.2020) Forskerforbundet går inn i det nye året med rekordmange medlemmer. En viktig årsak er at over 500 stipendiater meldte seg inn i 2019. Nyinnmeldte Maren-Helene Høie Degnes håper Forskerforbundet vil kjempe for høyere stipendiatlønn. (Artikkel i Forskerforum nr. 2/2020)

Trapper opp klimaarbeidet

(25.11.2019) – Vi kan bidra mer i klimakampen, mener Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind. Hun vil gjøre opp klimaregnskap for eget forbund, og løfte klimasaken i det faglige samarbeidet. (Artikkel i Forskerforum nr. 10/2019)

Gir Stortinget klar beskjed

(28.10.2019) – Effektiviseringskutt som rammer forskning og undervisning er ikke effektive, sier Guro Elisabeth Lind. Forskerforbundets leder har i oktober gått fra komite til komite på Stortinget for å tale forskningens sak. (Artikkel i Forskerforum nr. 9/2019)

Vil organisere flere stipendiater

(30.09.2019) – Stipendiatene er framtidens forskere, og det er vår oppgave å organisere dem i et sterkt felleskap, sier Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind. Nå tilbyr hun stipendiater gratis medlemskap ut året. (Artikkel i Forskerforum nr. 8/2019)

Tilbyr e-læring for tillitsvalgte

(02.09.2019) Antallet sentrale kurs i Forskerforbundets regi er mer enn doblet siden 2016. Nå kan du lære lønnsforhandlinger av romforskeren Rasmus. (Artikkel i Forskerforum nr. 7/2019)

Urimelig av Nav

(04.06.2019) Av Hilde Gunn Avløyp, generalsekretær i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 6/2019.

Arbeidstid anno 1919

(07.05.2019) Av Bjørn T. Berg, sjef for arbeidslivsavdelingen i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 5/2019.

Veileder til Plan S

(01.04.2019) Av Hilde Gunn Avløyp, generalsekretær i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 4/2019.

Sammen som lag leverer vi!

(04.03.2019) Av Birgitte Olafsen, administrasjonssjef i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 3/2019.

Tallet er 948

(04.02.2019) Av Hilde Gunn Avløyp, generalsekretær i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 2/2019.

Midlertidig verdsatt

(02.01.2019) Av Joar Flynn Jensen, organisasjonssjef i Forskerforbundet. Innlegg i Forskerforum nr. 1/2019.