Hvem får Hjernekraftprisen i 2023?

Etter et kort opphold er Forskerforbundets Hjernekraftpris tilbake, i oppdatert form.
– Målet er at den nye prisen skal være enklere å forstå og formidle, og inkludere alle medlemsgrupper, sier generalsekretær Birgitte Olafsen.

Illustrasjon: Lars Fiske

BOL_300.jpg
Generalsekretær Birgitte Olafsen

Slik lyder den nye «formålsparagrafen» for Forskerforbundets egen pris, som etter en liten pause igjen er klar for tildeling. Generalsekretær Birgitte Olafsen forklarer bakgrunnen for oppholdet.

– Hjernekraftprisen er en pris vi er stolte av, men tilbakemeldingene har vært at den er litt vanskelig å forstå. Det har jo vært en formidlingspris, men knyttet til innsendte enkeltbidrag som skal «synliggjøre viktigheten av hjernekraften til Forskerforbundets medlemmer». Nå kobler vi prisen mer direkte til våre medlemmers arbeid, og belønner medlemmer «som gjennom sitt kunnskapsarbeid har gitt et betydelig bidrag til samfunnet». Vi håper det kan bidra til å revitalisere prisen, sier Olafsen.

Hun er opptatt av at alle medlemmer av Forskerforbundet, uavhengig av yrke, stilling og arbeidssted, kan nomineres for sitt arbeid.

– Våre medlemmer representerer hele bredden av kunnskapssektoren, og det er viktig å understreke at dette ikke er en forskningspris. Prisen kan like gjerne gå til et undervisningsopplegg, en nyskapende publikumsformidling eller et annet samfunnsnyttig bidrag. Det viktige er at den nominerte har gjort en særlig betydningsfull innsats for samfunnet gjennom sitt kunnskapsarbeid, sier Olafsen.

Juryen vil ledes av Forskerforbundets tidligere nestleder Kristin Dæhli, som får med seg seniorforsker Hans Jørgen Gåsemyr ved NUPI, avdelingsdirektør Elisabeth Koren ved Norsk Maritimt Museum, og redaktør i forskning.no Aksel Kjær Vidnes. Sammen skal de innstille på en eller flere vinnere som tildeles til sammen 200.000 kroner.

Birgitte Olafsen håper på mange nominerte.

– Jeg vil oppfordre alle til å nominere medlemmer de mener fortjener prisen. Vi vet at prisen har gitt inspirasjon og stolthet til både prisvinnere og andre medlemmer, og vi gleder oss til å komme igang igjen og gjøre stas på nye vinnere, avslutter hun.

Frist for nominering av kandidater er 8. september.

Forskerforbundets hjernekraftpris

• Hjernekraftprisen ble lyst ut første gang i 2013, og ble opprettet som en del av Forskerforbundets hjernekraftverk-kampanje. Prisen er delt ut ni ganger og siste utdeling skjedde i 2021.
  • Formålet med prisen har vært å «synliggjøre viktigheten av hjernekraften til Forskerforbundets medlemmer», og belønnet de beste innsendte bidragene som viste betydningen forskning og utviklingsarbeid har for samfunnet. Nå heter det at «Forskerforbundets hjernekraftpris tildeles et eller flere medlemmer av Forskerforbundet som gjennom sitt kunnskapsarbeid har gitt et betydelig bidrag til samfunnet.»
  • Alle som er medlemmer av Forskerforbundet kan nomineres, og prisen kan gis til alle former for kunnskapsarbeid.
  • En komité innstiller inntil fem nominerte som mulig vinnere. Vinnerne kåres av Forskerforbundets hovedstyre 2. november, og deles ut på Forskningspolitisk seminar 7. november 2023.
  • Vinnerne får til sammen 200.000 kroner, og et diplom av kunstneren Lars Fiske.
  • Frist for nominering av kandidater er 8. september 2023.

(Artikkel i Forskerforum 6/2023)