Lokallagets arbeidsprogram 2023 -2024

Lokallaget ved Høgskolen i Østfold forholder seg i det daglige arbeidet til Forskerforbundets gjeldende arbeidsprogram: https://www.forskerforbundet.no/var-politikk/arbeidsprogram/ og verdiplattform: https://www.forskerforbundet.no/var-politikk/verdiplattform/

I vårt arbeid ved Høgskolen i Østfold har styret i lokallaget vedtatt at de følgende hovedprioriteringer for vårt arbeid som lokallag vil bli fremmet for godkjenning på årsmøtet i 2023. Tiltakene innebærer en videreføring og videreutvikling av aktivitetene på arbeidsprogrammet fra 2022 og dels nye saker som vi vet vil prege agendaen dette året.

Vi ser på nåværende tidspunkt følgende hovedsaker som må prege lokallagets arbeid i 2023:

1. Arbeidsvilkår

Partene har avtalt en grundig gjennomgang av alt som har med arbeidsvilkår for ansatte å gjøre i 2023. Dette gjelder blant annet følgende hovedområder:

-Gjennomgang av alle lokale særavtaler som er vesentlige for ansattes arbeidssituasjon
-Personalpolitikken
-Arbeidstidsordningene for de to hovedstillingsgruppene
-Vilkår for FOU-tid og prosesser og medvirkning ved tildeling
-Arbeidsplaner som er mer reelle opp mot faktisk tidsbruk
-Riktig godtgjøring for nødvendig merarbeid og overtid
-Det nye arbeidslivet, som gir økt fleksibilitet, og balansen opp mot det kollektive og arbeidsmiljøene
-Campusutvikling i tråd med behovene de ansatte har ved tilstedeværelse på studiestedene
-Høgskolens praktisering av akademisk frihet, ytringsfrihet og immaterielle rettigheter og opphavsrett
-Bemanning i tråd med behovene
-Midlertidighet skal ha en tydelig hjemmel

Vi vil jobbe for at ansatte får best mulig vilkår gjennom dette helhetlige arbeidet, hvor både individuelle og kollektive behov må ivaretas. Vi tror grunnleggende på frihet under ansvar, og mindre bruk av kontrollmekanismer. Dialog og gjensidig forståelse mellom ledere og ansatte og mellom ansattgrupper er nøkkelen til dette.

2. Lønnsvilkår

-Evaluere lønnssituasjonen på nytt for alle stillingsgruppene etter at Forskerforbundets nye nasjonale statistikker er klare, og ev. be om ytterligere ekstraordinære tiltak for at vi skal være konkurransedyktige på lønn
-Gjennom partssamarbeidet, revidere lønnspolitikken og lønnsrammene for alle stillingsgrupper ved høgskolen og drøfte oppjusterte vilkår
-Evaluering av likelønn ved høgskolen, og rette opp åpenbar lønnsdiskriminering
-Gjennomgang av stillingsstruktur og stillingsplasseringer for alle ansatte i administrasjonen, i lys av nye stillingsbeskrivelser, og drøfte og forhandle opprykksaker. Arbeidet forventes tatt samtidig med arbeidet med administrativ omorganisering
-Forhandle den lokale innretningen på og enkeltkrav i årets mellomoppgjør i staten
-Fremme krav om ekstra midler fra budsjett til potten til å rette opp fortsatte lønnsforskjeller mot konkurrerende institusjoner
-Gi råd om og forhandle i saker etter hovedtariffavtalens 2.5.3.
-Sørge for økt bevissthet om ansattes rett til en ny lønnsvurdering etter ett år, etter hovedtariffavtalens 2.5.5.

3. Organisasjonssaker

-Fortsette arbeidet med å styrke et godt samarbeid mellom fagforeningene og gjennom høy aktivitet og å initiere saker i den planlagte og løpende medbestemmelsen mot ledelsen.
-Bidra til at ny administrativ omorganisering blir vellykket og best mulig svarer opp organisasjonens og de ansattes behov, og at omorganiseringen ikke stopper med er vedtak, men blir gjenstand for en organisasjonsutviklingsprosess hvor samspill mellom seksjoner og avdelinger må styrkes
-Bidra til at en prosess med evaluering av gjeldende faglig organisering igangsettes på høsten

4. Medlemsinformasjon og arrangementer

-En aktiv og synlig rekrutteringsstrategi mot nye medlemmer, spesielt i tida rundt studiestart.
-Utvikle nye nettsider for lokallaget, med mer jevnlig deling av informasjon i aktuelle saker
-Minimum to felles fagpolitisk-sosiale medlemsarrangementer i 2023, samt lokale medlemsmøter i de enkelte klubbene
-Medlemsmøter i forbindelse med lokale forhandlinger
-Ivareta god tilgjengelighet for informasjon, råd og bistand for medlemmene, både på lokalt og sentralt nivå i lokallaget.