Bidra til medlemsveksten – vinn en elsykkel!

Forskerforbundet fortsetter å vokse. Ved inngangen til 2021 har vi 23.780 medlemmer, og det venter en elsykkel til den som verver medlem nummer 24.000.

Illustrasjonsfoto: Fra Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO i 2017

(Illustrasjonsfoto: Fra Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO i 2017) Foto: Erik Norrud

Organisasjonsgraden blant norske arbeidstakere har gitt grunn til bekymring. I 2016 falt den for første gang under 50 prosent – det vil si at flertallet av arbeidstakere var uorganiserte. Men i fjor økte den noe, og nesten 1,3 millioner norske arbeidstakere var i 2020 medlem av en arbeidstakerorganisasjon. Også i Forskerforbundet er utviklingen positiv.

– Medlemstallet er økende, og ved inngangen til 2021 nærmer vi oss 24 000 medlemmer, forteller seniorkonsulent Ane Rinnaas Skuseth, som har ansvaret for medlemsstatistikk i Forskerforbundet.

Medlemsveksten i 2020 var på 2,2 prosent, både totalt og for yrkesaktive medlemmer. Veksten var størst i tariffområdet Abelia, hvor Forskerforbundet organiserer mange forskere i instituttsektoren. Men den totale veksten er likevel noe lavere enn tidligere år.

– Vi merker korona også når det gjelder medlemsverving. Aktiviteten i lokallagene er naturlig nok lavere, og det er mindre kontakt på arbeidsplassen. Da er det også vanskeligere å verve, sier Rinnaas Skuseth.

For å bidra til verving av medlemmer, vil Forskerforbundet derfor gjennomføre en digital vervekampanje i februar. Alle medlemmer vil få tilsendt et digitalt vervepostkort, som kan brukes til verving. Både den som blir medlem nummer 24 000, og den som verver medlemmet, får en elsykkel i premie. I tillegg får alle som verver en kollega i 2021 vervepoeng som kan tas ut i form av gavekort. Mottoet må være: Verving av nye fagorganiserte lønner seg – både for deg, for forbundet og for samfunnet vårt. Og ikke minst for den som melder seg inn.

7 tips for å bli en superverver

På tillitsvalgtportalen finner du en kort film med 7 tips for å bli en superverver. Her er en kort oppsummering:
  1. Spør alle – alltid! Kartlegg medlemspotensialet på arbeidsplassen din, og vær ekstra oppmerksom når det kommer nyansatte.
  2. Spre kunnskap! Fortell om hvorfor det er viktig å være fagorganisert.
  3. Sørg for å informere om hva Forskerforbundet kan bidra med – som bistand i lønnsforhandlinger, juridisk bistand, spennende kurs og gode forsikringsordninger.
  4. Sett deg selv i søkelyset – synlighet er viktig. Forskerforbundet sentralt har et stort utvalg av profileringsartikler og informasjonsmateriell.
  5. Lokk til deg folk ved å arrangere kurs og aktiviteter. Husk at lokallaget har mulighet til å søke om midler for å arrangere kurs.
  6. Smil! Det er banalt, men sant: Flere har lyst til å bli med hvis vi er blide og inkluderende.
  7. Frist med premie til den som verver flest, eller velkomstgaver til dem som melder seg inn.

Forskerforbundet: Medlemstall

Verv en kollega – vinn en elsykkel

Over 380.000 medlemmer i Unio