Vil bryte magisk grense

God vekst blant yrkesaktive har gitt Forskerforbundet medlemsrekord i 2021. Nå ser organisasjonssjef Joar Flynn Jensen fram til å bryte den magiske grensen på 25.000 medlemmer.

Article Image

Forskerforbundets organisasjonssjef Joar Flynn Jensen

Aldri har så mange betalt kontingent til Forskerforbundet, og ved utgangen av 2021 har Forskerforbundet 24.200 medlemmer. Organisasjonssjef Joar Flynn Jensen oppsummerer et godt rekrutteringsår.

– Første del av 2021 var medlemsutviklingen flat, men august, september og oktober har vært svært gode måneder med bratt medlemsvekst. Kampanjen med gratis medlemskap ut året har vært vellykket, og bidratt til medlemsrekord, sier han.

I november rundet også forbundet for første gang 20.000 yrkesaktive medlemmer.

– Det er veldig gledelig at den største veksten blant nye medlemmer er blant de yrkesaktive. Det gjør også at vi når målet om to prosent medlemsvekst blant yrkesaktive, og viser at vi rekrutterer godt på arbeidsplassene. Undersøkelser viser at det er her vi lettest når nye medlemmer. Den viktigste grunnen til at folk ikke er fagorganisert, er at en kollega aldri har spurt, sier Jensen.

Han er også fornøyd med at mange stipendiater velger å melde seg inn.

– Nesten en tredjedel av medlemsveksten utgjøres av stipendiater. Det er gode nyheter. For det første fordi stipendiatene er framtidens arbeidstakere i vår sektor. For det andre fordi det betyr at vi har blitt flinkere til å nå utenlandske arbeidstakere, som sjeldnere er organisert, sier organisasjonssjefen.

Nå vil han videre.

– Rekruttering er et satsingsområde for oss. Vi arbeider med å gjøre det lokale rekrutteringsarbeidet enklere, og er blant annet i gang med å oppdatere informasjonsmateriell og nettsider. Nå nærmer vi oss den magiske grensen på 25.000 medlemmer, og det gir ekstra inspirasjon. Det venter en skikkelig premie til både jubileumsmedlem og jubileumsverver, avslører han.

Fakta om medlemskap og verving

• Hvem kan bli medlem i Forskerforbundet? Alle ansatte i vitenskapelig, teknisk-administrativ eller annen faglig stilling som normalt krever høyere utdanning og som jobber innen forskning og utvikling, høyere utdanning, museer og kulturminnevern eller offentlig forvaltning knyttet til forskning og høyere utdanning
  • For under 500 kroner i måneden gir medlemskapet gode forsikringsordninger og gunstige banktilbud, tilgang til kurs og faglige foreninger – i tillegg til et sikkerhetsnett i arbeidslivet. Stipendiater betaler redusert kontingent.
  • Akkurat nå er det gratis medlemskap for alle yrkesaktive ut året.
  • Studenter betaler en engangssum på 250 kroner for medlemskap gjennom hele studietiden. Det gir tilgang på en gratis studentforsikring
  • Alle som verver nye yrkesaktive medlemmer til Forskerforbundet får vervepoeng som kan omgjøres til gavekort. Ett nytt medlem gir 500 kroner, to nye medlemmer 1500.

English summary

A record number of 24.200 people are members of NAR as we approach the end of 2021. But we want to organize many more. If you recruit new members for the union, you receive gift certificates (500 NOK for one, 1500 NOK for two). More information can be found on our website.

(Artikkel i Forskerforum 10/2021)