– Vi trenger et forskningsløft

Mindre ostehøvelkutt. Mer involverende prosesser. Slik vil Guro Lind styrke regjeringens forskningspolitikk.

Article Image

Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind etterlyste bedre involvering i regjeringens forskningspolitikk.

Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) innledet om regjeringens forskningspolitikk for Forskningspolitisk seminar.

– Vi må mobilisere hele regjeringa til en sterkere forskningsinnsats. Forskning må spille en nøkkelrolle i alt vi gjør, sa han.

Hoel var også opptatt av å få til et bedre samarbeid i forskningssektoren. Det gledet Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind.

– Regjeringen har til nå ikke involvert oss godt nok i sine politiske prosesser. Et godt eksempel er da vi fikk lese om Ola Borten Moes plan om «ekstrem oppussing» av sektoren vår i et nyttårsintervju i Khrono. Signalene fra Hoel om bedre samarbeid er positive. Det er bra hvis regjeringen nå har en mer inkluderende tone, som handler om å finne løsningene sammen, sa Lind.

Lind har flere ganger etterlyst bedre involvering i kunnskapssektoren.

Hoel selv «registrerte kritikken» av regjeringens prosesser, men kjente seg ikke helt igjen.

– Ordene «ekstrem oppussing» ble sagt med glimt i øyet, og Borten Moes femtenpunktsliste var ikke overraskende for de som kjenner regjeringens politikk. Vi ønsker ryddige, involverende prosesser, og har også tett kontakt med sektoren, understreket han.

I disse dager behandles regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Guro Lind brukte anledningen til å komme med en bekymringsmelding.

– Forskerforbundet organiserer 25.000 medlemmer i hele bredden av kunnskapssektoren, og tilbakemeldingene fra våre tillitsvalgte gir grunn til bekymring. Mange viktige kunnskapsmiljøer diskuterer nå hvor de skal spare, ikke hvor de skal satse. Det kan være kutt i studietilbud, eller mindre forskningstid for forskerne. Det vi ser er virkningene av ti år med ostehøvelkutt. Mens land rundt oss satser, er det sparebluss her. Dette må vi snu. Også Norge trenger et forskningsløft, oppfordret Lind.