Forskere føler seg styrt

Forskere ved mer enn hvert tredje forskningsinstitutt sier de er blitt forsøkt styrt av offentlige oppdragsgivere. Det viser en spørreundersøkelse som Forskerforbundet har utført blant sine tillitsvalgte.

– Med henvisning til SINTEF-saken; kjenner du til tilsvarende tilfeller ved eget institutt der offentlig oppdragsgiver har forsøkt å påvirke resultater/konklusjoner i et forskningsoppdrag? var spørsmålet som Forskerforbundet sendte til sine tillitsvalgte.

Vi fikk svar fra 26 forskningsinstitutter. Og av dem var det 11 som svarte bekreftende.
– Jeg synes det er urovekkende høyt, sier rådgiver Jon Wikene Iddeng i Forskerforbundet til Aftenposten.

Les hele saken i Aftenposten: 11 av 26 forskningsinstitutter forsøkt styrt (25.11.10)

Les også: – Forskningen må være uavhengig (18.11.10)