Tabeller oppdatert med tall for 2019.

(kilde DBH)

Statistikk – midlertidig ansatte

Midlertidigheten ved statlige universiteter og høyskoler er marginalt forbedret i 2019, men dermed fortsatt langt over nivået i arbeidslivet ellers. Dette viser tallene fra Statens database for høyere utdanning (DBH) som nå er klare.

(oppdatert versjon 28.11.19 kl. 10.00)

Ordinære undervisnings- og forskerstillinger – en viss reduksjon

Dersom vi regner slik vi alltid har gjort – dvs. alle årsverk rapportert inn i kategorien undervisning- og forskerstilling – er midlertidigheten for alle statlige UH-institusjoner på til sammen 18,1 % (tabell 1), mot 18,3 % for 2018. Dvs. en marginal forbedring.

Tallene inneholder imidlertid en del bistillingsårsverk som tidligere år har vært før inn under kategorien professor II og ikke er regnet med blant ordinære stillinger. Den reelle nedgangen er derfor noe større.

Dersom vi tar bort alle oppført som bistillinger, ble det utført 2 362 årsverk av midlertidig ansatte i ordinære vitenskapelige stillingskoder i 2019. Andelen midlertidige i ordinære undervisnings- og forskerstillinger var dermed i 2019 på 16,3 %, en nedgang på over ett prosentpoeng fra 2018 (17,5 %). Dette under forutsetning av at alle bistillinger er korrekt ført. Uansett kan vi konkludere med en viss, men ikke særlig markant, nedgang i midlertidigheten fra 2018.

Vitenskapelig ansatte inkludert åremål – på stedet hvil

Dersom vi tar ser på hele kategorien «undervisnings-, forsknings- og formidlingsstillinger» som inkluderer rekrutteringsstillinger, støttestillinger og bistillinger, er den samlede midlertidigheten på 45,5 %, omtrent der den har ligget de siste årene. Det betyr er særlig en økning i ansatte i rekrutteringsstillinger som bidrar til dette. Dersom vi holder stipendiatene – som tross alt er under forskerutdanning – utenfor, men inkluderer postdoktorer og de andre som utfører undervisning og forskning ved statlige UH er andelen midlertidige på 27,4 % – en liten nedgang fra i fjor hvor den lå på 28,2 %. Da er ikke timelærere og andre på korte engasjementer inkludert, for disse føres det ikke lenger statistikk over.

Teknisk-administrative stillinger – stadig forbedring

Blant de tekniske og administrativt ansatte i UH-sektoren har det vært en god utvikling de siste årene hva gjelder midlertidig ansettelser. Et høyt antall ledere ansatt i åremålsstillinger trekker tallet opp noe på administrativ side, men ser vi på saksbehandler- og utrederstillinger så er andelen midlertidige nede på 11,9 % (tabell 2) og for de tekniske stillingene er den på 10,2 %. Dette er stadig noe høyere enn landsgjennomsnittet, men utviklingen har gått noe ned hvert år.

Den samlede midlertidigheten ved statlige UH, inkludert åremålsstillinger, var på 33,6 % (tabell 3) – eller omtrent der den har ligget de siste 10 årene. Andelen midlertidig ansatte i arbeidslivet for øvrig var 8,7 % i 3. kvartal 2019.

Grunnlag for beregningene

En partssammensatt arbeidsgruppe fra 2010 om midlertidighet i UH-sektoren (Rindal-utvalget) la grunnen for hvilke tall og stillingsgrupper man skulle forholde seg til i diskusjonen om midlertidighet, og dette har vi forholdt oss til i ettertid. Imidlertid har Kunnskapsdepartementet fra og med 2015 instruert DBH om å rapportere noe annerledes, med egne kategorier for åremål – som ikke registreres som midlertidige, men som faste, i KDs statistikk. All den stund åremålsansatte ikke er faste, bestrider Forskerforbundet denne måten å beregne midlertidighet.

Det viser seg også at institusjonene rapporterer bistillinger og åremål forskjellig. I fjor rettet Forskerforbundet en henvendelse til KD om dette og åpenbare feil i registreringen, uten at vi har fått noe svar. Vi kan derfor ikke lenger regne med at vi har en omforent forståelse av hvordan midlertidighet skal eller bør beregnes – og vi kan ikke forholde oss til Kunnskapsdepartementets tall eller kategoriene i DBH som fasit.

Tabell 1: Årsverk og midlertidighet i ordinære undervisnings- og forskerstillinger – 2019

Institusjonstype Totalt – årsverk Midlertidige årsverk
Andel midlertidige
Universiteter 12 174