Lønnsoppgjøret 2022 – samleside

Her finner du viktige datoer for lønnsforhandlingene i hovedoppgjøret 2022 og status for forhandlingene i de ulike områdene.

19.05.2022

Nyhetssaker om lønnsoppgjøret 2022

Se også Unios samleside for lønnsoppgjøret 2022

Staten:

Lønnsforhandlingene i staten startet onsdag 20. april kl. 10. Her kan du lese Unios innledende krav i lønnsforhandlingene.

Fredag 29. april brøt Unio forhandlingene med staten, og det gjorde også de øvrige hovedsammenslutningene i staten (LO Stat, YS Stat og Akademikerne). Meklingen hos Riksmekleren startet 2. mai, og fristen er satt til mandag 23. mai ved midnatt.

Blir det ikke enighet i meklingen, ender oppgjøret i konflikt. Da kan det bli streik fra tirsdag 24. mai. Torsdag 19. mai offentliggjorde Unio hvor mange medlemmer ved hvilke virksomheter som tas ut i første streikeuttak: Politi, universiteter og høyskoler kan bli rammet av streik

KS (kommunene):

Forhandlingene startet onsdag 6. april kl. 14:00. Fredag 29. april ble det brudd i forhandlingene. Unio kommune valgte, sammen med de andre hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden, å bryte tarifforhandlingene med KS. Dermed gikk lønnsoppgjøret for KS-området til mekling, med samme frist som staten: mandag 23. mai ved midnatt.

Torsdag 19. mai ble det klart at Unio tar ut 500 medlemmer i Bergen i første streikeuttak: Kan bli streik i Bergen fra 24. mai

Oslo kommune:

Forhandlingene startet onsdag 20. april kl. 14. Fredag 29. april ble det brudd i forhandlingene, og oppgjøret gikk dermed til mekling. Meklingen i lønnsoppgjøret for Oslo kommune har også frist mandag 23. mai ved midnatt.

Det første streikeuttaket i Oslo kommune ble klart 18. mai: Unio Oslo: Her kan det bli streik fra neste uke

Spekter:

Det ble gjennomført innledende A-delsforhandlinger tirsdag 5. april.

Tirsdag 3. mai ble Unios ulike forbund enige med Spekter om de sosiale bestemmelsene for sykehusene, A1-forhandlingene. Torsdag 5. mai ble Norsk Sykepleierforbund og Spekter enige om en utsettelse av A2-forhandlingene til 30. mai.

Virke – HUK:

Dersom det foreligger en løsning i KS tidlig nok, vil forhandlingene i Virke gjennomføres 21.–23. juni. Dersom det ikke foreligger en løsning i KS, vil forhandlingene i Virke gjennomføres 12.–14. september.

KA (Kirken):

Forhandlingene i hovedtariffoppgjøret i Den norske kirke vil finne sted 27. september, 11. oktober og 24. oktober. Forhandlingene om organisasjonsavtalen (KA-medlemmer som ikke er organer i Den norske kirke) finner sted etter at kirkeoppgjøret er sluttført.