Medlemmer

Stipendiat og postdoktor - kjenn dine rettigheter!

Hvilke rettigheter har du egentlig som stipendiat og postdoktor? Og får du lønnen du fortjener?

• Dato:

25. oktober 2023

• Tidspunkt:

• Sted:

Zoom, WEBINAR

• Påmeldingsfrist:

23. oktober 2023

• Antall plasser:

100

Dette webinaret tar opp aktuelle problemstillinger relatert til stipendiater og postdoktorers lønns- og arbeidsvilkår, både ved ansettelse og underveis i perioden. Det vil også bli en gitt en kort orientering om vår politikk for stipendiater før webinaret rundes av med gruppemøte med din lokale tillitsvalgt.

Webinaret er gratis og åpent for våre stipendiatmedlemmer ved alle virksomheter. Webinaret holdes på norsk.

Ikke medlem ennå? Meld deg inn her (gratis medlemskap ut året)

Har du spørsmål? Send oss gjerne ditt spørsmål i forkant av webinaret. Forhåndsspørsmål kan meldes i fritekstfeltet ved påmelding. Det vil også bli anledning til å stille spørsmål underveis.

09.00–10.00
Digitale forelesninger om det norske arbeidslivet og ansettelsesvilkår for stipendiater og postdoktorer

Se videoene når det passer deg

Du kan se videoene når du vil og i ditt eget tempo. Noter ned det du ikke fikk tak på eller ønsker at vi skal snake mer om. Zoom-rommet vil være åpent fra kl. 9 om du trenger hjelp til noe eller vil stille oss et spørsmål. Det vil imidlertid ikke være noen annen aktivitet der før kl. 10.

For alle: Kjenn dine rettigheter - introduksjon (14:18)

For stipendiater: Stipendiat – kjenn dine rettigheter (16:39)

For postdoktorer: Postdoktor – kjenn dine rettigheter (27:59)

Kort om organisasjonsforhold og fagforeninger i Norge: Organisasjonsforhold i Norge (3:30)

Mer informasjon om hvordan Forskerforbundet er organisert her: Om Forskerforbundet (9:45)

10.00–10.10

Kort informasjon om Forskerforbundet, hvordan vi jobber og hva vi kan gjøre for deg.

10.10–10.30
Plenumssesjon om arbeidsvilkår for stipendiater og postdoktorer

Her vil du møte vår advokat og rådgiver klar til å svare på dine spørsmål og diskutere saker knyttet til ansettelsesforholdet ditt.

10.35–11.10
Digitale forelesninger om lønn, lønnsforhandlinger og tariffavtaler i staten og andre sektorer

Du kan se denne videoen når du vil, men den vil også bli vist i Zoom-rommet i denne sesjonen: Hvordan heve lønna? (34:32)

11.10–11.30
Plenumssesjon om lønn og lønnsforhandlinger

Her vil du møte en tariffekspert som er klar for å svare på dine spørsmål om lønn, lønnsheving, forhandlinger og tariffavtaler.

11.30–12.00
Digitale utbryterrom – møt din lokallagsrepresentant

Representanter for noen av våre store lokallag vil være tilgjengelig i egne Zoom-rom for å fortelle om aktuelle saker ved din institusjon, hvordan lokallaget jobber og hvordan du kan komme i kontakt med en tillitsvalgt.