Reiserapporter fra stipendmottakere 2018

Styret i FMK takker for innsendte søknader om reisestipend for 2018. Vi utlyste denne gang to reisestipend à 20.000 kroner og mottakerne var Anette Basso og Sigrid Samset Mygland.

Association article Image

Sigrid Samset Mygland er førstekonservator i middelalderarkeologi ved Bymuseet i Bergen. Hun mottok støtte til en studiereise for seg og to kolleger til Moesgaard museum og Århus med formål om å hente inspirasjon og innsikt i arbeidet med ny basisutstilling. Studieturen ble gjennomført 7.–9. august 2018 og rapporten kan leses her.

Anette Basso jobber som kommunikasjonsrådgiver ved KODE og vil fikk støtte til å delta på to internasjonale museumskonferanser: Museum Ideas 2.–4. oktober i London og MuseumNext 5. oktober i Amsterdam. Hennes rapport fra reisen finner du her.

Formålet med FMKs reisestipend er å gi støtte til reiser som vil gi viktig faglig utbytte i arbeidshverdagen, men som kanskje ikke ville funnet sted uten litt økonomisk drahjelp. Vi er glade for å kunne bidra på veien til inspirasjon, ny kunnskap og utvidet nettverk for våre medlemmer.

Bilde: Fra innsiden av Your rainbow panorama. Utsmykning av Olafur Eliasson 2011. ARoS Aarhus Kunstmuseum, Danmark. Foto: Sigrid Samset Mygland 2018