Reiserapporter fra mottakere av reisestøtte i 2019

Styret i FMK takker for innsendte søknader om reisestøtte for 2019. Mottakerne støtten på kr. 20.000 var denne gang Erik Rønning Bergsangel og Espen Wæhle.

Association article Image

Erik Rønning Bergsangel fra Norsk hermetikkmuseum har vært i Manchester for å studere Coop Wholesale Society sin handel med norske sardiner. Han har funnet mye relevant materiale i arkivene til Coop Wholesale Society. Se hans reisebrev og bilder fra turen her.

Espen Wæhle fra Norsk maritimt museum fikk støtte til arkivdykk i Belgia i forbindelse med et bokprosjekt om de nordiske sjøfolkene som var koloniagenter for kong Leopold II i "Fristaten Kongo". Reisestøtten gav ham mulighet til å besøke flere arkiver og bygge nye relasjoner med belgiske kolleger. Hans rapport kan du lese her.

Formålet med FMKs reisestipend er å gi støtte til reiser som vil gi viktig faglig utbytte i arbeidshverdagen, men som kanskje ikke ville funnet sted uten litt økonomisk drahjelp. Vi er glade for å kunne bidra på veien til inspirasjon, ny kunnskap og utvidet nettverk for våre medlemmer.

Bilde: Coop Finest Norwegian kipper snacks. Etikett fra Coop Wholesale Society