Ny start for FMK

FMK (Forskerforbundet ved museum og kulturminnevern) er en fagpolitisk forening for medlemmer i museums- og kulturminnevernvirksomheter. Det har vært stille i og rundt FMK i noen år, men nå er altså arbeidet i gang med å revitalisere den fagpolitiske foreningen.

De fagpolitiske foreningene sin rolle er blant annet å bidra aktivt til Forskerforbundets politikk og fremme medlemmenes interesser i fagpolitiske spørsmål.

På sektorseminaret for ABM-sektoren 15.–16. mars informerte medlem i den nylig nedsatte valgkomitéen, Lise Emilie Fosmo Talleraas, om arbeidet med å blåse liv i foreningen og finne et nytt styre som skal velges på årsmøtet i Oslo 16. juni. Andre medlemmer i valgkomitéen er Ellen Marie Sæthre-McGuirk (leder) og Camilla Gjendem.

Foreningen har som formål å:

• Aktivt synliggjøre FMK og medlemmenes lønnsforhold inn mot Unio.
  • Være høringsinstans i alle saker som berører ansatte i museer og offentlig kulturminneforvaltning.
  • Komme med innspill og råd på vegne av denne gruppen overfor Forskerforbundets sekretariat.
  • Aktivt synliggjøre arbeidet i lokallagene ved museer og kulturminnevern med utgangspunkt i innspill og saker som ønskers tatt opp.

Har du lyst til å bidra er det bare å ta kontakt med valgkomitéens leder på e-post:
ellen.m.sathre-mcguirk@nord.no eller telefon: 75 51 77 71

Mer informasjon: