Første styremøte i 2018

Styret møttes fulltallig til årets første møte hos Vestfoldmuseene i Sandefjord 26. januar, hvor blant annet informasjonsbrosjyre, verveaksjon og årsmøte/seminar 12.-13. april ble diskutert.

Før selve møtet redegjorde Lise Talleraas for FMKs historie fra etableringen av Museumsforbundet i 1918 via dannelsen av VTM i 1949 til etableringen av FMK i 1994. Etter møtet fikk styret omvisning i Vestfoldmuseenes samlingsforvaltnings- og magasinlokaler.

Fra sakene som var oppe på møtet:

FMKs medlemstall er stabilt; vi har pr. dato 234 medlemmer. Et utkast til informasjons- og vervebrosjyre ble diskutert på møtet. Det jobbes videre med tekst, illustrasjoner og utforming frem mot FMKs årsmøte. Styret diskuterte også muligheten for studentmedlemskap med en egen kontingentsats., og vil undersøke ordningene i andre fagpolitiske foreninger.

Foreningen har god økonomi, og vil ikke søke prosjektmidler fra Forskerforbundet til aktiviteter i 2018.

Det ble lagt frem et utkast til spørreundersøkelse til FMKs medlemmer. Den jobbes litt videre med før den sendes ut til medlemmene.

Årsmøte med seminar avholdes i Oslo fra lunsj 12. april – lunsj 13. april. Tema for seminaret blir «Forskning og utvikling ved museene». Styret tar kontakt med aktuelle innleggsholdere. Valgkomiteen kontaktes for å sette i gang sitt arbeid. Valgkomiteen består av Thomas Roderick Ewart (leder), Anette Basso, Geirr Olav Gram og Ingeborg Magerøy (vara).

Sammendrag av referat: May Tove Nyrud, informasjonsansvarlig.