Våre politikkdokumenter

Forskerforbundets Hovedstyre har vedtatt politikkdokumenter som utfyller Arbeidsprogrammet på sentrale områder.

(2018) Forskerforbundet har medlemmer i alle lærerutdanningene og ved alle lærerutdannings­institusjonene. Vi har som mål å være en relevant og synlig pådriver for at lærerutdanningene og lærerutdannerne har de rammebetingelsene som er nødvendige for å fylle det mandatet de er gitt.

(2017) Forskerforbundets Hovedstyre har vedtatt en lønnsstrategi for 2017–2019 som skal bidra til å realisere målsettingen om vesentlig høyere lønn for forbundets medlemmer.

(2017) Stillingen som stipendiat er den viktigste veien til en forskerkarriere og den spiller en nøkkelrolle i norsk forskning og høyere utdanning. Doktorgrads­utdanningen sørger også for oppdatert forskningsbasert kunnskap, nye ideer og kompetent arbeidskraft til andre deler av arbeidslivet. Forskerforbundets stipendiatpolitikk vedtas av Hovedstyret og utfyller arbeidsprogrammet.

(2017) Forskerforbundet arbeider videre for å skape bedre vitenskapelige karriereløp med tryggere rammer og økt forutsigbarhet enn i dag. Forskerforbundet vil spesielt følge opp bruken av postdoktorstillingen for å sikre at den brukes i henhold til intensjonen og regelverket. Derfor har vi engasjert oss i lønns- og arbeidsbetingelsene knyttet til postdoktorstillingen.

(2017) Forskerforbundets politikk for likestilling er et verktøy for tillitsvalgte og medlemmer i arbeidet for kjønnslikestilling. Politikkdokumentet redegjør for generelle definisjoner og perspektiver på arbeid med likestilling, kjønnsbalanse og utfordringer knyttet til det kjønnsdelte arbeidsmarkedet. Det gis også en oversikt over lov og avtaleverk som skal bidra til likestilling og motvirke diskriminering i arbeidslivet.

(2012) En fremragende og godt utbygd forsknings- og utdanningssektor er et viktig virkemiddel for å skape innovasjon. Forskerforbundet vektlegger i sin innovasjonspolitikk denne sektorens rolle i innovasjonssystemet. Innovasjonspolitikken omhandler tre nivå: Individnivå, institusjonsnivå og samfunnsnivå.

(2015) Forskerforbundet organiserer vitenskapelige, faglige og teknisk-administrativt tilsatte i instituttsektoren. Dokumentet «Forskerforbundets politikk for instituttsektoren» utgjør forbundets politikk på området. Forskerforbundet arbeider for å synliggjøre instituttsektorens betydning for kunnskapsproduksjonen og for å sikre gode betingelser for forskning og faglig utvikling i sektoren.

(2015) Forskerforbundet organiserer vitenskapelige og andre faglige tilsatte i ABM-sektoren. Det er flere utfordringer knyttet til rammevilkårene for FoU-arbeidet ved virksomhetene. For å følge opp dette har Forskerforbundet utarbeidet et eget politikkdokument for ABM-sektoren. Dokumentet er vedtatt av Hovedstyret og utfyller Forskerforbundets arbeidsprogram. Politikken omfatter i all hovedsak mål og strategier for å bedre rammevilkårene for FoU-arbeidet i sektoren.

(2014) Forskerforbundet organiserer kunnskapsarbeidere innen sektoren forskning og høyere utdanning. Av disse er 17 % ansatt i administrativ stilling, 5 % i administrative lederstillinger, 3 % i ingeniørstillinger. Til sammen er dermed om lag én fjerdedel av medlemmene i forbundet ansatt i det som kalles teknisk-administrative stillinger. Arbeidet for denne gruppas lønns- og arbeidsvilkår er derfor av stor betydning for Forskerforbundet.