Hjernekraftprisen

Formålet med Forskerforbundets Hjernekraftpris er å synliggjøre betydningen av forskning og utviklingsarbeid (FoU) for fremtidens velferd, nærings- og samfunnsutvikling, lokalt, regionalt, globalt og nasjonalt.

Hjernekraftprisen 2016

(Hjernekraftprisen 2016) Forskerforbundet

Forskerforbundet inviterer derfor alle medlemmer til å sende inn en fortelling om egen eller andres FoU-aktivitet som formidler den godt til et allment publikum. Prisen ble første gang lyst ut i mai 2013. Årets utlysning er den fjerde i rekken.

Prisen er en del av den pågående kampanjen Hjernekraftverk som Forskerforbundet lanserte i 2012 for å synliggjøre betydningen FoU og kunnskapsutvikling har for vår fremtid, både innen velferd, næringsliv og samfunnsutvikling. For Norge er det viktig at forskning løftes opp i politikkens førstedivisjon. Det må etableres en forståelse for at FoU og kunnskap er den viktigste investeringen i vår fremtid.

Hjernekraftprisen skal øke forståelsen for den samfunnsmessige betydningen av FoU og kunnskap.

Utlysning av Hjernekraftprisen for 2016 ble kunngjort 15. august 2016, med svarfrist 14. november 2016. Vinnerne av prisen ble offentliggjort 13. desember 2016, og prisutdelingen finner sted onsdag 25. januar 2017 kl. 17.