Hjernekraftprisen

Formålet med Forskerforbundets Hjernekraftpris er å synliggjøre betydningen av forskning og utviklingsarbeid (FoU) for fremtidens velferd, nærings- og samfunnsutvikling, lokalt, regionalt, globalt og nasjonalt.

Hjernekraftprisen 2021

(Hjernekraftprisen 2021)

(12.05.21) Utlysning av Hjernekraftprisen for 2021 ble kunngjort onsdag 12. mai, med svarfrist fredag 3. september 2021.

Dette er vinnerne av Hjernekraftprisen for 2020. Vinnerne ble presentert på digitalt Forskningspolitisk seminar 10. november 2020.

Forskerforbundet inviterer alle medlemmer til å sende inn en fortelling om hvorfor forskning og utviklingsarbeid (FoU) er viktig og hvilken betydning det har for samfunnet.

Alle medlemmer av Forskerforbundet kan sende inn bidrag, uavhengig av stilling og arbeidssted. Bidrag kan formuleres i ulike sjangre og medier, enten det er i form av en kronikk, et essay, en film, en utstilling eller andre måter å presentere budskapet om betydningen av FoU-aktivitet på. Bidraget bør kommunisere godt til et allment publikum.

Hjernekraftprisen skal bidra til å etablere en større forståelse for satsing på FoU og kunnskap som viktige investeringer for framtida, og løfte betydningen av dette arbeidet for fremtidens velferd og nærings- og samfunnsutvikling; lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt.

Hjernekraftprisen ble første gang lyst ut i 2013. Årets utlysning blir den niende i rekken.