Hjernekraftprisen

Formålet med Forskerforbundets Hjernekraftpris er å synliggjøre betydningen av forskning og utviklingsarbeid (FoU) for fremtidens velferd, nærings- og samfunnsutvikling, lokalt, regionalt, globalt og nasjonalt.

Hjernekraftprisen 2017

(Hjernekraftprisen 2017) Forskerforbundet

Utlysning av Hjernekraftprisen for 2017 ble kunngjort 4. juli 2017, med svarfrist 13. november 2017.

Forskerforbundet inviterer alle medlemmer til å sende inn en fortelling om hvorfor forskning og utviklingsarbeid (FoU) er viktig og hvilken betydning det har for samfunnet.

Alle medlemmer av Forskerforbundet kan sende inn bidrag, uavhengig av stilling og arbeidssted. Bidrag kan formuleres i ulike sjangre og medier, enten det er i form av en kronikk, et essay, en film, en utstilling eller andre måter å presentere budskapet om betydningen av FoU-aktivitet på. Bidraget bør kommunisere godt til et allment publikum.

Prisen er en del av kampanjen Hjernekraftverk, som Forskerforbundet lanserte i 2012 for å synliggjøre betydningen FoU og kunnskapsutvikling har for vår fremtid, både innen velferd, næringsliv og samfunnsutvikling. Hjernekraftprisen skal øke forståelsen for den samfunnsmessige betydningen av FoU og kunnskap.

Hjernekraftprisen ble første gang lyst ut i 2013. Årets utlysning er den femte i rekken.