Hjernekraftprisen

Formålet med Forskerforbundets Hjernekraftpris er å synliggjøre betydningen av forskning og utviklingsarbeid (FoU) for fremtidens velferd, nærings- og samfunnsutvikling, lokalt, regionalt, globalt og nasjonalt.

Hjernekraftprisen 2018

(Hjernekraftprisen 2018)

Vinnerne av Hjernekraftprisen for 2018 ble offentliggjort under prisutdelingen på Forskningspolitisk seminar tirsdag 13. november 2018.

Utlysning av Hjernekraftprisen for 2018 ble kunngjort mandag 7. mai, med svarfrist mandag 3. september 2018.

Forskerforbundet inviterer alle medlemmer til å sende inn en fortelling om hvorfor forskning og utviklingsarbeid (FoU) er viktig og hvilken betydning det har for samfunnet.

Alle medlemmer av Forskerforbundet kan sende inn bidrag, uavhengig av stilling og arbeidssted. Bidrag kan formuleres i ulike sjangre og medier, enten det er i form av en kronikk, et essay, en film, en utstilling eller andre måter å presentere budskapet om betydningen av FoU-aktivitet på. Bidraget bør kommunisere godt til et allment publikum.

Hjernekraftprisen skal øke forståelsen for den samfunnsmessige betydningen av FoU og kunnskap.

Hjernekraftprisen ble første gang lyst ut i 2013. Årets utlysning er den sjette i rekken.