Hjernekraftprisen

Formålet med Forskerforbundets Hjernekraftpris er å synliggjøre betydningen av forskning og utviklingsarbeid (FoU) for fremtidens velferd, nærings- og samfunnsutvikling, lokalt, regionalt, globalt og nasjonalt.

Hjernekraftprisen 2019

(Hjernekraftprisen 2019)

Vinnere av Hjernekraftprisen for 2019 ble offentliggjort på Forskningspolitisk seminar 12. november 2019.

Utlysning av Hjernekraftprisen for 2019 ble kunngjort mandag 13. mai, med svarfrist mandag 2. september 2019.

Forskerforbundet inviterer alle medlemmer til å sende inn en fortelling om hvorfor forskning og utviklingsarbeid (FoU) er viktig og hvilken betydning det har for samfunnet.

Alle medlemmer av Forskerforbundet kan sende inn bidrag, uavhengig av stilling og arbeidssted. Bidrag kan formuleres i ulike sjangre og medier, enten det er i form av en kronikk, et essay, en film, en utstilling eller andre måter å presentere budskapet om betydningen av FoU-aktivitet på. Bidraget bør kommunisere godt til et allment publikum.

Hjernekraftprisen skal bidra til å etablere en større forståelse for satsing på FoU og kunnskap som viktige investeringer for framtida, og løfte betydningen av dette arbeidet for fremtidens velferd og nærings- og samfunnsutvikling; lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt.

Hjernekraftprisen ble første gang lyst ut i 2013. Årets utlysning er den sjuende i rekken.