Article Image

Verdens lærerdag markeres 5. oktober hvert år verden over. Verdens lærerdag er et samarbeid mellom UnescoILO og Education International, som Forskerforbundet er medlem av.

Årets tema er «Together for teachers, together for tomorrow».

 I den anledning har Forskerforbundets nestleder Hilde Gunn Slottemo en hilsen til alle lærere.

Forskerforbundets nestleder Hilde Gunn Slottemo

I dag er det Verdens lærerdag, en dag som er opprettet av UNESCO (FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur) for å gi oppmerksomhet til lærernes viktige rolle i samfunnet.

Takk til alle lærere som gjør en god og viktig jobb med å gi barna våre kunnskap, ferdigheter og holdninger, som lærer dem omtanke og respekt og som gir dem trygghet og struktur. Dere er viktige for dem, for oss foreldre og for samfunnet som helhet.

I Forskerforforbundet er vi opptatt av at gode lærere trenger gode lærerutdanninger. Disse utdanningene skal ruste studentene for et krevende, men viktig yrke.

For å bli en god lærer trengs god og grundig fagkunnskap, høy sosial og etisk kompetanse, en må kunne kritisk refleksjon og ha evnen til samhandling og ledelse. Gjennom utdannelsen skal en lære noe om hvordan en kan se enkeltelever, hvordan en leder en klasse eller hvordan en håndterer skole-/foreldre-relasjonen. I tillegg har lærerutdanningene et særskilt ansvar for å fremme verdien av demokrati og medborgerskap, og for å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Og mye, mye annet.

Med andre ord: Det er krevende og omfattende utdanninger.

Det er viktig at lærerutdanningene har høy kvalitet, faglig autonomi og gode rammevilkår – det gir et godt grunnlag for framtidas lærere. Derfor må lærerutdanningene få nødvendig politisk oppmerksomhet – og bevilgninger. Samtidig trenger de frihet og fleksibilitet sånn at fagansatte på den enkelte lærerutdanning kan finne gode løsninger som fungerer på sine institusjoner, i sine fagmiljøer og for sine studenter.

Forskerforbundet er opptatt av at lærerutdanningene skal forankres i både praksisnær og forskningsbasert kunnskap. Det må også være en god balanse mellom faglig kunnskap, pedagogisk kompetanse og didaktisk forståelse.

Igjen: Takk til alle lærere, både i barnehager, grunnskole og ulike videregående utdanninger. Dere har en viktig samfunnsoppgave.