EI med KI på dagsorden

Forskerforbundet deltok 4.–5. desember på Education International (EI) sin globale konferanse om kunstig intelligens i Brussel.

Article Image

EIs konferanse om kunstig intelligens samlet mer enn 200 deltakere i Brussel.

Under overskriften "Shaping our Future: Education Unions Leading for a Human-Centred AI” var mer enn 200 fagforeningsledere, lærere og forskere samlet for å diskutere hvordan kunstig intelligens påvirker utdanning og forskning. En sentral del av konferansen var diskusjoner om hvordan fagforeninger kan bidra til å sikre at KI ikke underminerer offentlig utdanning, demokrati og faglig autonomi.

– Det er åpenbart at kunstig intelligens utfordrer utdanning og forskning. Utviklingen går lynraskt, og det er viktig at vi bidrar til at bruk av ulike KI-verktøy støtter opp om kjerneoppgavene i sektoren. Da er internasjonalt samarbeid og erfaringsutveksling en nøkkel. For meg var det veldig inspirerende å møte fagforeningskollegaer fra hele verden og høre om hvordan andre jobber med disse problemstillingene, sier Forskerforbundets leder Steinar A. Sæther.

Fagsjef Jorunn Dahl Norgård, leder Steinar A. Sæther og spesialrådgiver Åshild Olaussen representerte Forskerforbundet på konferansen.

Forskerforbundets fagsjef Jorunn Dahl Norgård ledet parallellsesjonen om KI i høyere utdanning.

– Kunstig intelligens treffer nivåene i utdanningssektoren ulikt. Behov for økt medbestemmelse eller ivaretakelse av personvern er selvsagt felles og man deler også en bekymring for pågående endringer i undervisning og læring. For høyere utdanning må vi i tillegg ha et særskilt blikk på hvordan KI påvirker akademisk frihet, tilliten til kunnskap og opphavsrett. Dette ble tematisert i vår sesjon, sier Norgård.

På dagsorden sto også diskusjon om UNESCOs 1997 Recommendation Concerning the status of Higher-Education Teaching Personnel. Den skal nå revideres. Det er nødvendig for å ta høyde for vesentlige endringer i høyere utdanning og i samfunnet rundt, deriblant framveksten og bruken av kunstig intelligens.

– UNESCO-rekommandasjonen er et viktig virkemiddel for internasjonal fagbevegelse. Den setter standard ved å anerkjenne betydningen av gode arbeidsvilkår og av institusjonell autonomi. Ikke minst inneholder den en god og viktig definisjon av akademisk frihet. EI rigger seg nå for å påvirke revisjonsprosessen. Målet er selvsagt å beholde det som er viktig for oss og samtidig bidra til at oppdateringen tjener grunnleggende mål og verdier i utdanning og forskning. Her kommer Forskerforbundet også til å bidra, uttaler fagsjefen.

I sin oppsummering av konferansen vektla generalsekretær David Edwards fem strategiske pilarer for EIs videre arbeid:

  • convening a global network to connect unions;
  • sharing cutting-edge research;
  • driving advocacy at international and national levels;
  • building union capacity through training and organising; and
  • providing thought leadership to keep teachers and human-centred education at the core of policy and practice.

Les mer om konferansen her:
Trust cannot be automated: education unions shape the AI future