EI med KI på dagsorden
Forskerforbundet deltok 4.–5. desember på Education International (EI) sin globale konferanse om kunstig intelligens i Brussel.
10.12.2025
EIs konferanse om kunstig intelligens samlet mer enn 200 deltakere i Brussel.
Under overskriften "Shaping our Future: Education Unions Leading for a Human-Centred AI” var mer enn 200 fagforeningsledere, lærere og forskere samlet for å diskutere hvordan kunstig intelligens påvirker utdanning og forskning. En sentral del av konferansen var diskusjoner om hvordan fagforeninger kan bidra til å sikre at KI ikke underminerer offentlig utdanning, demokrati og faglig autonomi.
– Det er åpenbart at kunstig intelligens utfordrer utdanning og forskning. Utviklingen går lynraskt, og det er viktig at vi bidrar til at bruk av ulike KI-verktøy støtter opp om kjerneoppgavene i sektoren. Da er internasjonalt samarbeid og erfaringsutveksling en nøkkel. For meg var det veldig inspirerende å møte fagforeningskollegaer fra hele verden og høre om hvordan andre jobber med disse problemstillingene, sier Forskerforbundets leder Steinar A. Sæther.
Forskerforbundets fagsjef Jorunn Dahl Norgård ledet parallellsesjonen om KI i høyere utdanning.
– Kunstig intelligens treffer nivåene i utdanningssektoren ulikt. Behov for økt medbestemmelse eller ivaretakelse av personvern er selvsagt felles og man deler også en bekymring for pågående endringer i undervisning og læring. For høyere utdanning må vi i tillegg ha et særskilt blikk på hvordan KI påvirker akademisk frihet, tilliten til kunnskap og opphavsrett. Dette ble tematisert i vår sesjon, sier Norgård.
På dagsorden sto også diskusjon om UNESCOs 1997 Recommendation Concerning the status of Higher-Education Teaching Personnel. Den skal nå revideres. Det er nødvendig for å ta høyde for vesentlige endringer i høyere utdanning og i samfunnet rundt, deriblant framveksten og bruken av kunstig intelligens.
– UNESCO-rekommandasjonen er et viktig virkemiddel for internasjonal fagbevegelse. Den setter standard ved å anerkjenne betydningen av gode arbeidsvilkår og av institusjonell autonomi. Ikke minst inneholder den en god og viktig definisjon av akademisk frihet. EI rigger seg nå for å påvirke revisjonsprosessen. Målet er selvsagt å beholde det som er viktig for oss og samtidig bidra til at oppdateringen tjener grunnleggende mål og verdier i utdanning og forskning. Her kommer Forskerforbundet også til å bidra, uttaler fagsjefen.
I sin oppsummering av konferansen vektla generalsekretær David Edwards fem strategiske pilarer for EIs videre arbeid:
- convening a global network to connect unions;
- sharing cutting-edge research;
- driving advocacy at international and national levels;
- building union capacity through training and organising; and
- providing thought leadership to keep teachers and human-centred education at the core of policy and practice.
Les mer om konferansen her:
Trust cannot be automated: education unions shape the AI future