Stødig medlemsvekst i Forskerforbundet

Forskerforbundet vokser jevnt og trutt. For fjerde år på rad er veksten i yrkesaktive medlemmer på godt over to prosent.

Generalsekretær Birgitte Olafsen oppfordrer medlemmene til å ta kontakt med uorganiserte kolleger.

Medlemstallene for 2023 er nå klare, og Forskerforbundet fortsetter medlemsveksten. I 2023 hadde forbundet en medlemsvekst på 2,6 prosent, og en vekst i yrkesaktive medlemmer på 2,5 prosent. For fjerde år på rad er veksten i yrkesaktive medlemmer på godt over 2 prosent.

Ved utgangen av 2023 hadde Forskerforbundet 25.484 medlemmer.

- Vi opplever en jevn og fin vekst i antall medlemmer, og målet vårt er å vokse enda litt raskere i årene som kommer. Jo flere medlemmer vi er, og jo sterkere blir vi. Og det er bra for samfunnet at så mange arbeidstakere som mulig er fagorganisert, sier generalsekretær Birgitte Olafsen.

Hun forteller at forbundet jobber for å gjøre rekrutteringen av nye medlemmer enda mer systematisk og effektiv.

- Vi kan gjøre mer for å komme i kontakt med forskere og kunnskapsarbeidere som ikke er organisert, og vi skal sørge for konkurransedyktige betingelser for dem som vil melde seg inn. I dag har vi blant annet en av markedets beste boliglånsrenter, en meget god forsikringspakke, og et fantastisk team av advokater som yter juridisk bistand. Så nye medlemmer skal vite at de får god uttelling for kontingenten sin, sier Olafsen.

Og kommer til slutt med en liten appell til medlemmene.

I år som tidligere år er det mest effektive rekrutteringstiltaket at medlemmer tar kontakt med og verver sine nye eller gamle kolleger. Og det er fine vervepremier til alle som verver, avslutter Olafsen.

Les mer om Forskerforbundets medlemsfordeler her
Ikke medlem? Meld deg inn nå!