Månedens tillitsvalgt Ståle Krantz Bruland

De tillitsvalgte er selve ryggraden i Forskerforbundet. I spalten «Månedens tillitsvalgt» vil vi løfte frem hverdagsheltene som gjennom trepartssamarbeidet får den norske samfunnsmodellen til å gå rundt.

Ståle Krantz Bruland (Foto: Kristin Jørgensen )

Navn: Ståle Krantz Bruland
Arbeidssted: Bergen byarkiv / Bergen kommune
Antall medlemmer: 57
Tariffområde: KS
Medlem siden: desember 2017
Tillitsvalgt siden: juni 2022

Hvorfor ble du medlem i Forskerforbundet?

Jeg valgte FF fordi de hadde flest medlemmer på arbeidsplassen. Da blir påvirkningsgraden større i f.eks. lønnsforhandlinger.

Hva er det beste med å være tillitsvalgt?

Det er både meningsfylt og viktig. Viktig for å beholde og fornye arbeidstakers rettigheter, og i tillegg merker en at arbeidet vi gjør direkte for medlemmene settes stor pris på.

Og hva er det vanskeligste?

Noen enkeltsaker er vanskelige og kan medføre en del stress. Ellers er kan det være utfordrende å rekke over alt av møter o.l. og i tillegg ivareta sin egen jobb.

Hva er dine beste tips til ferske tillitsvalgte?

Kjør deg opp på grunnkursene så snart du kan og «ta oksen ved hornene», så blir du sterk og uredd til slutt.

Forskerforbundet tilbyr grunnopplæring for nye tillitsvalgte allerede nå i januar. Er du ny som tillitsvalgt? Ta en titt her: Kurs - Forskerforbundet

Hva kan Forskerforbundet gjøre for å ta enda bedre vare på sine tillitsvalgte?

FF gjør en veldig god jobb med dette allerede, men hvis jeg skal nevne en ting må det være at juridisk avdeling kan bli flinkere å svare på henvendelser på epost.

Hva er ditt beste vervetips?

Å introdusere seg for nyansatte og forklare hvorfor de bør bli med i lokallaget.

Til slutt: Si noe fint om stedet der du jobber!

Bergen byarkiv er en skattekiste på flere måter. Vi har spennende historisk innhold i arkivene våre og superdyktige folk som kan berike deg med ting som har skjedd rundt oss gjennom tidene.