Kartlegger arbeidsvilkårene i instituttsektoren

Forskerforbundet vil vite mer om hvordan de ansatte i instituttsektoren har det. En ny medlemsundersøkelse skal gi økt kunnskap om blant annet arbeidstid, forskningstid, akademisk frihet og opphavsrett.

Spesialrådgiver Jon Wikene Iddeng

Nå er det vanlige (og uvanlige) folk i instituttsektoren sin tur. Forskerforbundet vil rette søkelyset mot arbeidsvilkårene i instituttsektoren, og har nylig sendt ut en medlemsundersøkelse. Undersøkelsen vil kartlegge:

• arbeidstida og hvordan den fordeler seg
  • muligheten til egeninitiert forskning og karriereutvikling
  • akademisk frihet og ytringsfrihet
  • erfaring med digitalisering, åpen forskning og opphavsrett
  • effekter av eventuelle fusjoner
  • oppfatninger om stillingsstrukturen, mobilitet og samarbeid
  • og smått og stort om arbeidshverdagen

– Undersøkelsen omfatter alle våre medlemmer med hovedstilling i instituttsektoren, også ledere, fagspesialister og de i en administrativ eller teknisk stilling, forteller spesialrådgiver Jon Iddeng i fagpolitisk seksjon i Forskerforbundet.

Han mener instituttsektoren får ufortjent lite plass i den forskningspolitiske debatten.

– De store forskningsdebattene dreier seg ofte mest om universitets- og høyskolesektoren. Selv om instituttsektoren og de ansatte der er utrolig viktige for norsk forskning. Vi håper at en slik kartlegging kan bidra til å sette deres arbeidssituasjon på dagsordenen. Forrige undersøkelse vi gjennomførte i instituttsektoren ble gjort i 2014, så det er på høy tid, sier Iddeng.

Målet er økt kunnskap, økt oppmerksomhet – og ny politikk.

– Kunnskapsgrunnlaget fra denne undersøkelsen blir særlig viktig for å videreutvikle vår politikk og best mulig kunne jobbe for medlemmenes interesser i instituttsektoren. Vi håper følgelig at alle våre yrkesaktive medlemmer i sektoren vil svare, avslutter Iddeng.

Undersøkelsen er allerede sendt ut. Fristen for å svare er 12. februar.