– Ja, det vil hun

Vil den nye forskningsministeren Sandra Borch oppfylle sin forgjenger Ola Borten Moes løfte om lavere midlertidighet for forskere? Ja, det vil hun, var statssekretær Oddmund L. Hoels kontante svar.

Article Image

Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) i samtale med Aksel Kjær Vidnes fra forskning.no

Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) møtte onsdag 16. august til spørretime under Arendalsuka, Invitert av Forskerforbundet og Norsk Studentorganisasjon.

Og spørsmålene satt løst, fra både studenter, forskere, rektorer og andre som var spente på hva regjeringen framover vil gjøre for norsk forskning og høyere utdanning.

Daværende forskningsminister Ola Borten Moe lovet høsten 2021 å ta bruken av midlertidige ansettelser i universitets- og høyskolesektoren ned på nivå med arbeidslivet ellers. Vil Sandra Borch ta Borten Moes løfte i mål, spurte Forskerforbundets leder Guro Lind.

– Ja, det vil hun, var Hoels kontante svar.

Han mente regjeringen allerede var godt i gang med arbeidet.

– I forbindelse med ny Universitets- og høyskolelov har vi lagt fram flere tiltak som vil hjelpe. I tillegg er det en sammenheng mellom forskningsfinansiering og midlertidige ansettelser, og der må også institusjonene ta et ansvar for å sikre sine ansatte fast jobb selv om deler av finansieringen er midlertidig. Det handler mye om ledelse og kultur, mente Hoel.

Før han la til:

– Jeg mistet og fikk nylig jobben samme dag. Men den type midlertidighet bør være forbeholdt regjeringskontorene.