Fordømmer Russlands angrep – støtter UNICEFs nødhjelpsarbeid

Forskerforbundet fordømmer Russlands angrep på Ukraina. Gjennom våre internasjonale samarbeidsorganer arbeider vi for å mobilisere det akademiske fellesskapet til støtte for studenter og akademikere i landet. Vi har også gitt 25.000 kroner til UNICEFs nødhjelpsarbeid.

Article Image

In English: Condemns Russia's attack – supports UNICEF's emergency relief work

De humanitære behovene er store i Ukraina som følge av Russlands folkerettsstridige angrep på landet. Situasjonen er også alvorlig for ukrainske studenter og akademikere

Forskerforbundet fordømmer angrepet, og vil gjøre det vi kan for å bidra til internasjonalt press på Russland, og støtte til det ukrainske folket.

– Vi har i dag gitt 25.000 kroner til UNICEFs nødhjelpsarbeid. Vi undersøker også om vi kan støtte på andre måter. Ikke minst arbeider vi i våre internasjonale samarbeidsorganisasjoner for å bidra til internasjonalt press på Russland, sier Forskerforbundets generalsekretær Birgitte Olafsen.

Forskerforbundet er medlem av den internasjonale fagforeningssammenslutningen Education International, som samler forskere og undervisningsansatte over hele verden. EI har i samarbeid sin regionale gren i Europa nylig vedtatt en sterk fordømmelse av den russiske invasjonen. Det har også andre deler av den internasjonale fagbevegelsen

Forskerforbundet er også medlem i Scholars at Risk, som hjelper forfulgte akademikere over hele verden. De arbeider nå med å mobilisere sitt nettverk til støtte for Ukraina.

Forskerforbundet var dessuten blant organisasjonene som stod bak den tverrpolitiske protesten mot invasjonen, i Oslo forrige uke.