Forskerforbundet støtter March for Science Norway

– Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å delta i markeringene for akademisk frihet og uavhengig forskning den 22. april, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

March for Science

March for Science. Illustrasjon

Under mottoet «Science, not silence» vil det lørdag 22. april holdes markeringer i mer enn 150 byer over hele verden.

March for Science er en direkte respons på president Donald Trumps angrep på akademisk frihet og uavhengig forskning, ikke minst flere forsøk på inngrep i amerikansk klimaforskning. Men budskapet bak marsjen er like aktuelt i andre land. 22. april marsjerer derfor forskere over hele verden «out of the lab and into the streets» - for retten til å «drive vitenskap, formidle vitenskap, samarbeide for å bygge videre på den beste kunnskapen vi har, tenke kritisk og fremme bærekraftige beslutninger basert på vitenskapelige fakta».

Også i Norge planlegges det markeringer i flere byer. Petter Aaslestad oppfordrer alle medlemmer av Forskerforbundet til å delta i markeringene.

– March for Science er en internasjonal mobilisering som er helt i tråd med Forskerforbundets verdigrunnlag. Det handler om forskningens uavhengighet, om viktigheten av akademisk frihet i et demokratisk samfunn og om solidaritet med forskere på tvers av landegrenser. Jeg håper så mange som mulig ser verdien av å delta, og bidrar til at dette blir en kraftfull markering til støtte for vitenskapen, sier Aaslestad.

March for Science finner sted lørdag 22. april og det planlegges foreløpig markeringer i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Ønsker du å bidra til disse markeringene, eller arrangere markeringer i andre byer (eller kanskje en minimarkering på ditt campus?), kan du kontakte arrangøren March for Science Norway.

Det er også mulig for enkeltpersoner eller lokallag å gi et økonomisk bidrag til markeringene. Forskerforbundet sentralt har støttet arrangørene med 10.000 kroner.

Forskerforbundet har tidligere kommentert det økende presset mot akademisk frihet i USA.