Sammen for økt studiestøtte

Norsk studentorganisasjon og Forskerforbundet går nå ut med ett felles krav til regjeringen: Øk studiestøtten fra 97.850 kroner årlig til 127.867 kroner.

Petter Aaslestad og Ola Magnussen Rydje

Petter Aaslestad og Ola Magnussen Rydje. Foto: Mimsy Møller, Dagsavisen

– Studentene i dag er avhengig av deltidsjobber for å kunne leve som student. Det er selvsagt positivt at de får erfaring fra arbeidslivet, men sånn som det er nå, har de for lite tid til å studere, sier Petter Aaslestad, leder i Forskerforbundet, til Dagsavisen.

Han viser til det store frafallet fra høyere utdanning, og at en del av dette skyldes at studenter ikke har hatt tid nok på studiene.

– Med en bedre studiekompensasjon, vil flere komme gjennom studiene, få seg en grad og et kompetent arbeid senere, mener han.

Og studentene er glade for støtten fra Forskerforbundet.

– De ser, som oss, at studentene i dag ikke har mulighet til å være nok til stede på studiene sine, sier Ola Magnussen Rydje, leder i Norsk studentorganisasjon, til Dagsavisen.