Gratulerer med Nobelprisen!

Forskerforbundet gratulerer May-Britt og Edvard Moser fra NTNU med årets Nobelpris i medisin.
– Dette gir dyp glede! En velfortjent anerkjennelse av fremragende forskningsarbeid, sier Petter Aaslestad, leder av Forskerforbundet.

May-Britt og Edvard Moser

May-Britt og Edvard Moser. Foto: NTNU/The Kavli Institute

I eksperimenter med rotter oppdaget ekteparet spesielle hjerneceller som gjør dem i stand til å ha presis stedssans. Samme type celler, såkalte grid-celler, er påvist hos en rekke dyrearter, og også hos mennesker. I sin begrunnelse skriver juryen:
«Hvordan vet vi hvor vi er? Hvordan kan vi finne veien fra ett sted til et annet? Og hvordan kan vi lagre denne informasjonen slik at vi finner den umiddelbart? Årets vinnere har funnet et posisjoneringssystem, en «indre GPS» i hjernen som gjør det mulig å orientere seg i rommet og viser en basis på cellenivå for høyere kognitive funksjoner.»

– Tildelingen er til stor inspirasjon for både forskere, undervisere og studenter over hele landet, sier Aaslestad.

Det er første gang i historien at denne Nobelprisen går til norske forskere.
– Moser og Moser er beskjedne på egne vegne og liker ikke mye oppmerksomhet, men for meg er de Norges virkelige superstjerner. NTNU fortjener også ros for å tenke strategisk og gjøre de langsiktige investeringene som kreves for å få topp kvalitet, sier Aaslestad.

Årets pris er tredelt mellom ekteparet Moser og amerikaneren John O'Keefe, som forsker på nevrologi ved University College London.

Sist en nordmann vant en nobelpris var da Finn E. Kydland vant økonomiprisen i 2004.