Én av fire ved UiT er ikke fast ansatt

Universitetet i Tromsø har fortsatt den høyeste andelen midlertidig ansatte blant «de fire store», skriver Nordlys.

Article Image

Hovedtillitsvalgt Ellen Karoline Dahl. Foto: Nordlys

I fjor var 30,2 prosent av de ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger ved Universitetet i Tromsø midlertidig ansatte, mens andelen blant de teknisk- og administrative ansatte var på 21,2. Det viser tall UiT selv har rapportert inn til Database for statistikk om høgre utdanning (DBH). Nå er tallet for hele universitetet samlet på 25,6 prosent, ifølge rektor Aarbakke. Da er de stillingene som naturlig er midlertidige, som stipendiater og postdoktorer, holdt utenfor beregningen.

Varsler flere saker

Hovedtillitsvalgt Ellen Karoline Dahl er ikke imponert når hun får høre de ferske tallene fra UiT.

– Vi må i første gang komme ned på nivået til de andre breddeuniversitetene, sier Dahl til Nordlys.

Dahl påpeker at flere av deres medlemmer med sterkt stillingsvern (faste ansatte med mer enn to års erfaring eller midlertidig ansatte med mer enn fire års erfaring) har kontaktet dem etter å ha fått varsel om oppsigelser «på bakgrunn av bortfall av arbeid».

Forskerforbundet reagerer på at det da parallellt lyses ut tilsvarende stillinger.

– Man prøver å unngå fortrinnsretten i tjenestemannsloven. For noen år tilbake hadde vi ingen slike saker. Nå har vi hatt tre på kort tid. Det er en uheldig utvikling, sier Dahl.

Les hele saken i Nordlys