Forskerforbundet støtter TV-aksjonen

Forskerforbundet bevilger 25.000 kroner til TV-aksjonen 2012 som går til Amnesty International. Årets TV-aksjon går av stabelen søndag 21. oktober, og vi oppfordrer medlemmer og tillitsvalgte til å stille som bøssebærere.

Pengene fra årets innsamling går til Amnesty Internationals arbeid for å styrke grunnleggende rettigheter til millioner av mennesker over hele verden.

Amnesty vil kjempe for retten til å organisere seg
Retten til å organisere seg var viktig da Amnesty International sendte sin søknad til årets TV-aksjon. Organisasjonen har et tett samarbeid med fagbevegelsen i mange land der det er vanskelig å drive fagforeningsarbeid.

Amnesty International vil rette søkelyset på mennesker som straffes for å bruke ytringsfriheten, diskriminering av kvinner og minoriteter, og folk som lever i frykt i undertrykkende regimer.

TV-aksjonen er verdens største dugnad
Aksjonen er verdens største innsamling, målt i innsamlede midler per hode og antall deltakere. Hvert år jobber 7000 frivillige lander over med å organisere innsamlingen. Målet er at 100 000 bøssebærere skal besøke to millioner husstander i Norge i løpet av to timer søndag 21. oktober.