Immaterielle retningslinjer ved NORCE

NORCE har laget nye retningslinjer for immaterielle rettigheter. Vi har fått en rekke henvendelser fra medlemmer i forbindelse med intranettsaken om disse. Retningslinjene er drøftet med oss. Drøfting innebærer at fagforeningene diskuterer med arbeidsgiver og gir innspill. Det gir oss ikke mulighet til hindre arbeidsgiver i å vedta det de ønsker.

Retningslinjene er derfor noe arbeidsgiver kan vedta og endre når de ønsker. Forskerforbundet mener retningslinjene er urimelige og håndterer både spørsmål om opphavsrett til åndsverk og patent på en uheldig måte. I tillegg er retningslinjene formulert på en måte som gjør dem svært vanskelig å forstå. Vi gav omfattende innspill til drøftingen om retningslinjene. Arbeidsgiver gjorde noen justeringer, men vi er fremdeles prinsipielt uenige på en rekke punkter.  Protokollen fra drøftingen og våre innspill i forkant av denne er tilgjengelig for nedlastning:

Malen for arbeidskontrakt er så langt vi kjenner til uforandret. Retningslinjene påvirker ikke vår holdning til arbeidskontrakten. Rettslig sett vil arbeidskontrakten din ha forrang foran interne retningslinjer. Dersom de sier ulike ting (og det vil de gjøre for mange medlemmer) er det arbeidskontrakten din som er gyldig. Derfor er våre anbefalinger om hvordan medlemmer bør forholde seg til denne arbeidskontrakten uforandret. Vi viser til tidligere e-post om dette (følg lenke), men gjentar hovedpunktene her:

Arbeidskontrakten innebærer at råderetten over alle åndsverk overføres til arbeidsgiver. Dette snur hovedprinsippet i åndsverksloven på hodet. Å gjøre dette i arbeidskontrakter er etter vår vurdering unødvendig for NORCE, skaper en rekke problemer for faglig integritet og akademisk frihet for alle forskere ved NORCE og kan skade NORCE sitt renomme som forskningsinstitusjon.

• Alle ansatte ved NORCE har en arbeidskontrakt. Kontrakter inngått før fusjonen er fremdeles fullt ut gyldig og NORCE er rettslig bundet av disse. Dersom du føler behov for at dine arbeidsoppgaver blir spesifisert kan du be arbeidsgiver om dette, det krever ikke en ny arbeidskontrakt.
  • Ved nyansettelser anbefaler vi våre medlemmer om å forhandle om innholdet i arbeidsavtalens omtale av immaterielle rettigheter. Ta kontakt med oss om dette.
  • Dersom du allerede er ansatt anbefaler vi at du beholder den kontrakten du har. Opprykk, stillingsendring o.a. bør løses ved at den eksisterende arbeidsavtalen får et tillegg. Dette er juridisk sett uproblematisk. NORCE kan ikke nekte deg dette for å tvinge igjennom nye vilkår i arbeidskontrakten din. Å gjøre dette anser vi som trakassering. Dette har stort sett gått helt greit. Dersom det likevel skjer bør du ta kontakt med oss i styret eller forskerforbundet sentralt.