De nasjonale forskningsetiske komiteer vurderer de forskningsetiske aspektene ved standard arbeidsavtale ved NORCE

De fleste har fått med seg uenighet mellom fagforeningene og arbeidsgiver om standard arbeidsavtale ved NORCE (følg lenke). Våren 2021 ble drøftingene om denne saken avsluttet av arbeidsgiver. Det er således ikke noe mer vi kan gjøre i dialog med arbeidsgiver for å bli enige. Vi mener avtalen er svært problematisk, både rettslig (åndsverksloven og avtaleloven) og forskningsetisk. De nasjonale forskningsetiske komiteene er oppnevnt av departementet for å definere og videreutvikle forskningsetiske retningslinjer i Norge. Komiteene skal, etter forskningsetikkloven, definere hva som er anerkjente forskningsetiske normer og de kan gi råd til forskere og forskningsinstitusjoner. Fordi vi blant annet er prinsipielt uenige med arbeidsgiver om hvordan arbeidsavtalen griper inn i akademisk frihet og ivaretagelse av forskningsetikk ba vi i september 2021 komiteene om en vurdering. Denne prosessen har tatt lang tid, delvis fordi komiteene fikk oppnevnt nye medlemmer fra og med januar 2022. Vi har imidlertid fått en formell bekreftelse om at komiteene vil vurdere spørsmålet og gi oss tilbakemelding på de spørsmålene vi har stilt. Vi antar at dette vil skje før sommeren 2022.