Et fellesskap av kunnskapsarbeidere

Agnes Bamford har rett når hun hevder at språket speiler et unødvendig hierarkisk skille mellom de «vitenskapelig» og «teknisk-administrativt» ansatte. Hva kan vi gjøre for å skape et sterkere fellesskap på tvers av stillingskategorier?

Article Image

Det virker som politikere tror de teknisk-administrativt ansatte bare er i veien, skriver forfatterne Trym Holbek og Steinar A. Sæther.

«Det språklige skillet mellom såkalte «administrativt ansatte» og «vitenskapelig ansatte» kan skape unødvendige skiller og hierarkier», skrev Agnes Bamford i Khrono 27. august.

Bamford setter ord på noe vi tror mange teknisk-administrativt ansatte har kjent på: At de ikke anerkjennes på samme måte som kolleger med akademiske stillingstitler. 

Heller ikke av politikerne. 

De siste årene har universitets- og høyskolesektoren vært gjennom flere tøffe runder med kutt, der målet har vært å kutte «unødvendig byråkrati». Det virker som politikere tror de teknisk-administrativt ansatte bare er i veien. 

Underteksten er at de vitenskapelig ansatte er verdiskaperne, mens administrasjonen bare koster penger. Når budsjetter strammes inn, forsterkes dessuten gamle skillelinjer og hierarkier og mange opplever en nedvurdering av egen betydning og egne utviklingsmuligheter. 

Samtidig stiller samfunnet nye og strenge krav til kunnskapsinstitusjonene, blant annet til sikkerhet rundt forskning og høyere utdanning. Ansvarlig internasjonalt samarbeid heter det nå, og det dreier seg om eksportkontroll, informasjonssikkerhet og andre krav. 

Å håndtere dette krever særskilt fagkompetanse, noe administrativt ansatte har. 

Det samme gjør søknader om forskningsmidler, rapportering, tilrettelegging for studenter — og alle de andre administrative oppgavene et universitet er avhengig av.

At noen (vitenskapelig ansatte) er utviklere av kunnskap, har særskilt fri arbeidstid og har akademisk ytringsfrihet, mens andre (teknisk-administrativt ansatte) forvalter kunnskap, skriver timer og er eksperter på samfunnskritiske felt, handler om å utfylle hverandre slik at institusjonen kan oppfylle sitt samfunnsoppdrag. 

Akademiske institusjoner blir best når vi lykkes i å skape sterke og mangfoldige fellesskap av kunnskapsarbeidere.

Når budsjetter strammes inn, forsterkes dessuten gamle skillelinjer og hierarkier og mange opplever en nedvurdering av egen betydning og egne utviklingsmuligheter. 

Sæther og Holbek

Hva skal til for å skape dette fellesskapet? Vi er i hvert fall sikre på at tre grep vil bidra:

1. Stans kuttene i administrative ressurser, som rammer hele økosystemet ved universiteter og høyskoler

2. Lag bedre karriereveier for å beholde dyktige teknisk-administrativt ansatte

3. Motivér til samarbeid mellom alle ansatte på institusjonene, for å styrke det samlede arbeidsmiljøet blant kunnskapsarbeiderne

Språk er også viktig, og legger store føringer på arbeidsmiljøet. Bør vi gjøre som Agnes Bamford foreslår, og erstatte «teknisk-administrativ» med «fagstab»? 

Det er noen gode argumenter for: Det er en kortere og mindre intern betegnelse enn «teknisk-administrativ», blant annet fordi stab er et innarbeidet begrep i mange deler av arbeidslivet. Skillet tilsvarer det engelske skillet mellom «faculty» (vit.) og «staff» (TA/ stab), og kan kanskje bidra til å heve statusen til en viktig gruppe ansatte.

Så er det også noen argumenter mot, ikke minst at «teknisk-administrativ» er godt innarbeidet i sektoren. «Fagstab» kan kanskje også virke forvirrende for enkelte, fordi man tenker at fag henger sammen med «vitenskapelig». Uansett ønsker vi debatten velkommen.

I Forskerforbundet snakker vi om alle våre medlemmer som kunnskapsarbeidere. Vi er alle faglig ansatte, selv om vi har ulike funksjoner. 

Felles for oss er at vi har høyere utdanning, og at vi har kunnskap som arbeidsfelt. Det gjelder alle våre medlemmer, så vel de vitenskapelig som de teknisk-administrativt ansatte. Og det gjelder heller ikke bare i UH-sektoren, men også i forvaltning, fylkeskommuner, helseforetak, arkiver, museer, forskningsinstitutter og alle andre kunnskapsinstitusjoner. 

1 av 4 medlemmer i Forskerforbundet er administrativt ansatte, men mange av disse jobber på steder der det virker kunstig å snakke om vitenskapelig vs. administrativt ansatt.

Forskerforbundet har også et fagpolitisk nettverk som heter Forskerforbundets forening for teknisk-administrativt ansatte (FFTA). FFTA jobber for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for ta-ansatte, og skaper fellesskap for kunnskapsarbeidere. 

Dette gjør vi gjennom faglige og sosiale nettverksaktiviteter, og gjennom tett samarbeid nettopp med hele Forskerforbundet. Bli gjerne med på laget!

Av Steinar A. Sæther, leder i Forskerforbundet og Trym Holbek, leder i Forskerforbundets forening for teknisk-administrativt ansatte.

Debattinnlegg i Khrono 4. september 2025