Stipendiater organiserer seg

Denne høsten gjennomfører Forskerforbundet en kampanje for å organisere flere stipendiater. Bare i løpet av september har 138 nye doktorgradskandidater meldt seg inn.

Stipendiat? Få gratis medlemskap ut året!

Stipendiater som melder seg inn i Forskerforbundet denne høsten, får gratis medlemskap og grunnforsikring ut året. Så langt har 138 stipendiater benyttet seg av tilbudet.

– Dette er gode tall, sier rådgiver Cecilie Frich i organisasjonsavdelingen.

I september har i gjennomsnitt fire nye stipendiater meldt seg inn i Forskerforbundet hver dag.

– Vilkårene for innmelding er veldig gode nå. I tillegg til gratis medlemskap ut året, betaler nye stipendiatmedlemmer kun 25 prosent av ordinær kontingent det første året, og deretter 50 prosent så lenge de er stipendiater. Så dette er tidspunktet for å verve en uorganisert stipendiat på jobben, sier Frich.

Flest nye stipendiatmedlemmer jobber ved Universitetet i Oslo, men de nye medlemmene kommer fra hele landet. Og fortsatt er det tre måneder igjen av kampanjeperioden, som startet 1. september.

– Vi håper på flere innmeldinger. Det er viktig for oss å organisere flere stipendiater, som er en gruppe arbeidstakere med lavere organisasjonsgrad enn fast ansatte. At så mange stipendiater som mulig organiserer seg, er viktig for å få større kraft bak våre krav om bedre lønn og arbeidsvilkår for stipendiater, sier Frich.

Du kan lese mer om kampanjen og Forskerforbundets politikk for stipendiater her