Støttet de streikende

Forskerforbundets leder hadde med kanelboller til sine medlemmer i streik ved Munchmuseet, i tillegg til et klokkeklart budskap: – Utdanningsgruppene i kommunene må sikres høyere lønn.

Guro Elisabeth Lind møtte streikende medlemmer utenfor Munchmuseet

– Våre medlemmer sitter på helt nødvendig kompetanse for å utvikle fremtidens kommuner. Tilbudene fra KS og fra Oslo kommune verdsetter ikke denne kompetansen. Utdanning og kompetanse må lønne seg, også i kommunene. Hvis ikke vil viktige kommunale tjenester slite med å rekruttere flinke folk, sier Guro Elisabeth Lind.

I solskinnet tok hun turen ned til Forskerforbundets medlemmer ved Munchmuseet i Oslo, som er en del av Unios streik i Oslo kommune. I tillegg vil Forskerforbundet ha rundt 125 medlemmer i streik i andre norske kommuner, når streiken trappes opp i morgen. Da vil rundt 20.000 ansatte i KS og 1900 i Oslo kommune være i streik.

– Streikegrunnlaget er det samme i KS og i Oslo. Det handler om å verdsette utdanning og kompetanse, og å ta vare på utdanningsgrupper som er helt nødvendige for kommunene. Det gjelder for eksempel her ved Munchmuseet, hvor Forskerforbundets medlemmer har nøkkelkompetanse når det gjelder å ta vare på en uerstattelig kunstsamling, sier Lind.

Les mer om streiken i kommunesektoren:

– Streik kan utsette åpningen av Munchmuseet (forskerforum.no)

Varsler stor opptrapping i kommunestreiken denne uken (forskerforum.no)