Ber Iran løslate dødsdømt akademiker

Forskerforbundet har i dag sendt et brev til den iranske ambassaden i Norge, med krav om at den dødsdømte akademikeren Ahmadreza Djalali løslates. Rapporter de siste dagene tyder på at dødsdommen kan bli iverksatt i løpet av kort tid.

Article Image

Amnesty International

Den iransk-svenske akademikeren Ahmadreza Djalali (49) har de siste årene sittet fengslet med en dødsdom i Iran. Rapporter tyder nå på at dødsdommen kan iverksettes i løpet av kort tid. Svenske myndigheter har vært i kontakt med Iran, og Amnesty International og flere internasjonale forskerorganisasjoner hastemobiliserer nå for å hjelpe den tidligere forskeren ved Karolinska Institutet.

Det gjelder blant annet Education International og Scholars at Risk, begge organisasjoner der Forskerforbundet er medlem.

Forskerforbundet har i dag sendt et brev til den iranske ambassaden i Norge, hvor vi ber om at dødsdommen annulleres og at Djalali løslates og gis nødvendig helsehjelp.

– Denne saken opprører hele det internasjonale forskersamfunnet. Jeg vil be norske utenriksmyndigheter om å støtte det svenske initiativet for å få Djalali løslatt og bidra til et internasjonalt press på Iran, sier Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind.

Les Forskerforbundets brev her