– Positivt med egen forskningsminister

Iselin Nybø (V) ble i dag utnevnt til statsråd for forskning og høyere utdanning i Solberg-regjeringen. – En egen statsråd understreker forskningens betydning for samfunnsutviklingen, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

Forsknings- og høyere utdanningsminster Iselin Nybø

Det er første gang siden Tora Aasland (SV) i 2012 at regjeringen har en egen forsknings- og høyere utdanningsminister.

Det er gledelig med en egen statsråd dedikert til forskning og høyere utdanning. Vi i Forskerforbundet har lenge tatt til orde for dette. Jeg håper det vil bety bedre koordinering av forskningspolitikken, og at statsråden blir en pådriver for økt forskningsinnsats i alle departementer, sier Aaslestad.

Aaslestad er spent på hva den nye statsråden kan få til når det gjelder arbeidsbetingelser og rekruttering til forskeryrket.

– Venstre har et eget kapittel om dette i sitt stortingsprogram. Der står det helt korrekt at forskningsinstitusjonene er «preget av mange midlertidige stillinger og relativt dårlige lønnsbetingelser». Det er gledelig at vi får en statsråd som tar med seg denne forståelsen inn i jobben, sier Aaslestad.

Nybø var nestleder i Stortingets utdanningskomite i forrige stortingsperiode, noe Aaslestad trekker frem som positivt.

– Nybø kjenner feltet godt, og vil komme fort i gang. Det er viktig når vi vet hvor mange store saker som ligger foran oss, blant annet en ny Langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Vi gleder oss til å ta opp igjen det gode samarbeidet, avslutter Aaslestad.