Hvorfor bli med i en fagforening?

Forskerforbundet er en fagforening som arbeider for gode lønns- og arbeidsvilkår for våre medlemmer. Vi passer på medlemmene i lokale lønnsforhandlinger, og stiller opp når medlemmer opplever problemer på arbeidsplassen.

Ikke bare forskere er medlemmer hos oss. Blant våre medlemmer finner du professorer, arkeologer, kliniske ernæringsfysiologer, meteorologer, bibliotekarer, rådgivere og studieveiledere – for å nevne noen. Mange jobber ved universiteter og høyskoler, men vi har også medlemmer ved sykehus, forskningsinstitutter, museer, offentlige etater og i private bedrifter. Vi har også mange medlemmer som er stipendiater.

Som studentmedlem betaler du en engangs medlemskontingent på 250 kr. Kontingenten gjelder for hele studietiden.

Inkludert i kontingenten er en gratis forsikringspakke med tre forsikringer pluss tilgang til gratis helsetelefon.

Hvem er vi?

Forskerforbundet organiserer kunnskapsarbeidere. Vår medlemsmasse er variert og vi organiserer blant annet ansatte som jobber som arkeologer, kliniske ernæringsfysiologer, meteorologer, arkivarer, bibliotekarer, professorer og teknisk-administrativt ansatte.

En trenger altså ikke å være forsker for å være organisert i Forskerforbundet selv om navnet skulle tilsi det.

Hvem er Forskerforbundet student?

Forskerforbundet student er studentforeningen til Forskerforbundet. Våre medlemmer er studenter ved universiteter og høyskoler i hele landet, og fra mange ulike studieretninger.

Man trenger ikke å ha ambisjoner om å bli forsker for å være studentmedlem i Forskerforbundet. Er du en student som ønsker å være en del av en fagforening som jobber for dine behov og interesser som student, kan du bli en del av oss.

I 2019 ble det for første gang opprettet et studentutvalg i Forskerforbundet. På studentkonferansen høsten 2022 ble Forskerforbundets studentforening stiftet. Studentkonferansen høsten 2023 valgte et nytt styre for foreningen.

Derfor bør du bli studentmedlem i Forskerforbundet

Medlemskapet gir deg mange medlemsfordeler!

Råd og veiledning fra Forskerforbundets ansatte

Studentmedlemmer har mulighet til å søke råd og veiledning fra Forskerforbundets ansatte rundt lønns- og arbeidsforhold.

Gratis kurs og sosiale arrangementer

Bygg nettverk på ditt studiested og delta på alt fra Memo-kurs, stressmestring, eksamensforbedring, jobbsøkerkurs, vår årlige studentkonferanse og mye mer. Våre kurs og andre arrangementer for studentmedlemmer finner du på vår Facebookside og i kursoversikten vår.

Unios medlemsprodukter

Som medlem i et Unio-forbund har du tilgang til flere medlemsprodukter, blant annet rabatt på leiebil hos Avis, rabatt på sportstøy hos Stormberg og mye mer. Unios medlemsprodukter

Medlemsbladet Forskerforum

Som medlem får du fagbladet Forskerforum, som kommer ut 10 ganger i året.

Har du forslag til aktiviteter eller andre innspill? Ta kontakt med styret i studentforeningen: [email protected] / Studentforeningen