– Svekker langsiktigheten

(05.10.11) Forskerforbundet beklager at regjeringen velger å avvikle forskningsfondet.
– Vi er bekymret for at Regjeringen med dette svekker langsiktigheten ved forskningsbevilgningene, sier leder i Forskerforbundet Bjarne Hodne til Forskerforum.no.

Fondet, som siden 1999 har stått for langsiktighet i norsk forskning, blir foreslått nedlagt i sin nåværende form når regjeringen presenterer neste års statsbudsjett i morgen. Det skriver Aftenposten.

Bjarne Hodne mener den beste løsningen er å styrke fondet så avkastningen opprettholdes på dagens nivå. Han etterlyser større forutsigbarhet for forskningssektoren.

– Dette hadde samtidig gitt en solid og nødvendig vekst i forskningsbevilgningene når økonomien tar seg opp igjen, slik at Norge kunne nærmet seg forskningsnivået i Danmark og Sverige. Alternativt kunne Regjeringen videreført fondet på dagens nivå og kompensert den manglende avkastningen med årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Dette hadde gitt mye større forutsigbarhet enn å avvikle hele fondet, sier Hodne til Forskerforum.no.

Les mer på Forskerforum.no: Legger ned Forskningsfondet