Innspill til ny forskningsmelding

(16.12.08) Forskerforbundet mener at den kommende forskningsmeldingen må angi et ambisiøst vekstmål for forskning som gir noe å strekke seg etter i kommende periode, og anslå et årlig vekstbehov som følge av denne vekstmålsettingen. Det framgår av innspillet Forskerforbundet har sendt til Kunnskapsdepartementet.

Oppsummert mener Forskerforbundet at forskningsmeldingen må:

• drøfte et nytt vekstmål for forskning
  • angi et ambisiøst vekstmål som gir noe å strekke seg etter i kommende periode
  • anslå et årlig vekstbehov som følge av vekstmålsettingen
  • øke det offentliges ansvar for forskningsopptrappingen til 50%
  • løfte frem langsiktig grunnleggende forskning som et eget satsningsområde
  • gi en drøfting av samspillet mellom innsats på styrt forskning og innen langsiktig forskning, samt gi den nødvendige balanserte og riktige dosering på innsatsene
  • drøfte institusjonenes ansvar for langsiktig forskning og se dette i forhold til nivået på basisbevilgningene
  • ta initiativ til at midler til langsiktig forskning gjennom NFR økes
  • Drøfte rekrutteringsspørsmålet og anslå behovet for antall rekrutteringsstillinger i årene som kommer.
  • Vurdere behovet for en plan for rekrutteringsstillingene
  • Drøfte problemet med den høye andelen midlertidig ansatte i UH-sektoren
  • Drøfte problemet med manglende tid til forskning i ordinær arbeidstid. Viktige løsninger vil her være flere faste stillinger og økt basisbevilgning.
  • Lønn er en viktig faktor for både beholde og rekruttere til stillinger samfunnet er avhengig av besettes med topp kompetente personer. Det er derfor nødvendig å øke lønnsnivået i sektoren.
  • Styrke SkatteFunn-ordningen ved å reversere innstrammingen i timeprisen fra 2007 og ved å heve beløpsgrensene. Timeprisen og beløpsgrensene må indeksreguleres.
  • Utvide SkatteFunn-ordningen slik at den også kan omfatte store bedrifter.
  • Drøfte størrelsen på basisbevilgningen til forskningsinstituttene og angi tiltak for å heve denne andelen for de som ligger kunstig lavt.
  • Gi en prinsipiell gjennomgang og avklaring av hvilke forskningsinstitutter som skal omfattes av det nye systemet for basisfinansiering.
  • Endre den resultatbaserte komponenten i basisfinansieringssystemet til forskningsinstituttene slik at den medfører økt budsjettramme ved eventuell samlet resultatforbedring i sektoren.
  • Drøfte virkemidler for å sikre fagmiljøene tilgang til sentrale vitenskapelige tidsskrifter og foreslå nasjonale avtaler om abonnement på sentrale fagtidsskrifter som et virkemiddel.
  • Drøfte virkemidler for styrket internasjonalisering av forskningen. Forskerforbundet foreslår blant annet et stimuleringstilskudd på 15000 kroner per inn-/utreisende forsker ved opphold på tre måneder eller mer.
  • Drøfte og foreslå en investeringsplan for å dekke utstyrsbehovet som er utredet av Forskningsrådet.
  • Ta stilling til hvordan man skal håndtere sentrene for fremragende forskning når de nærmer seg avviklingsfasen.
  • Drøfte hvordan det kan tilrettelegges for større grad av arbeidsdeling mellom høyskoler, universiteter og forskningsinstitutter.

Les Forskerforbundets innspill til forskningsmeldingen

Kunnskapsdepartementet: Samleside for ny forskningsmelding