Hvor svikter kvaliteten?

Hvordan oppnå høyere kvalitet ved universiteter og høyskoler?
Svaret er fusjoner – blant annet; ifølge statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad i et debattinnlegg i Aftenposten 12. februar.

24.02.2015

Forskerforbundets leder Petter Aaslestad

(Forskerforbundets leder Petter Aaslestad) Foto: Erik Norrud

Vi skal fortsette å ha et sterkt velferdssamfunn og en høy verdiskaping i Norge. Det er vi alle enige om. Og vel og bra at regjeringen ønsker å heve kvaliteten både på høyere utdanning og forskning. Her henger vi også med.

Resten av innlegget dreier seg imidlertid nokså ensidig om å få frem at forskningsmiljøene er for små og fragmenterte. For å underbygge poenget søker Haugstad tilflukt i en sportsmetaforikk som for lengst har fått klisjestatus: For tiden deltar vi ikke i NM, nemlig, men i VM. Men oppdraget til universiteter og høyskoler er også å sikre vårt velferdssamfunn, som Haugstad selv sier.

For en drøy uke siden kom et nytt såkalt studiebarometer fra NOKUT, som kunne fortelle at 44 prosent av ingeniør- og lærerstudentene var misfornøyde med den oppfølging de fikk. Dette er alarmerende. Statsråd Røe Isaksen sa i den anledning at vi enda ikke var «helt i mål med Kvalitetsreformen». Nøyaktig det samme sa daværende statsråd Kristin Halvorsen i 2013, da vi feiret tiårsjubileum for Kvalitetsreformen. Er det mulig at intet har skjedd de siste årene?

Kvalitetsutfordringene i enkelte av de store profesjonsutdanningene ligger pinlig nær vår egen nesetipp. I en slik situasjon blir det for svermerisk å drømme om VM-billett.

Av Petter Aaslestad, leder i Forskerforbundet

Debattinnlegg i Aftenposten 24.02.15