Ukas tillitsvalgt: Maria Tripodianos, KODE

Ukas tillitsvalgt opplever tøffe tider med stengte museer, permitteringer og stor usikkerhet blant de ansatte. Maria Tripodianos ved KODE kunstmuseer i Bergen synes det beste med å være tillitsvalgt er følelsen av å være til hjelp for kollegaene.

30.04.2020

De tillitsvalgte er selve ryggraden i Forskerforbundet. I spalten «Ukas tillitsvalgt» løfter vi frem hverdagsheltene som gjennom trepartssamarbeidet får den norske samfunnsmodellen til å gå rundt.

Navn: Maria Tripodianos
Arbeidssted: KODE Kunstmuseer og komponisthjem
Antall medlemmer: 28
Tariffområde: VIRKE
Tillitsvalgt siden: Februar 2019

Hvordan merker dine medlemmer koronapandemien?
Det har vært tøft. Museet er avhengig av egeninntjening for at det skal gå rundt økonomisk, og har i tråd med myndighetenes anbefalinger hatt alle syv museer stengt siden 13. mars. Allerede 17. mars fikk 38 av totalt 71 ansatte varsel om at de var permitterte inntil videre, med bare to dagers varslingsfrist. En rekke av de berørte er mine medlemmer og er nå hjemme. Resten av staben holder museet gående og jobber med fremtidige prosjekter, drift og forvaltning. Vi har ikke mangel på oppgaver, men penger, og det er klart at vi absolutt skulle vært flere på jobb.

I forrige uke kom den nedslående nyheten om at vi i alle fall ikke åpner igjen før 15. juni. Ansatte har fått utsatt og skrinlagt en rekke prosjekter: Fem utstillinger, flere konsertserier og den internasjonale Griegkonkurransen, og årets sommerskole for barn. Det er trist både for museet, fagstaben og for de utøvende kunstnerne som er involvert. Nå skulle vi egentlig vært i gang med opptakten mot årets turistsesong med mange besøkende i byen. Vi er spente og nervøs for hvordan resten av sommeren – og året – blir.

Hva er det beste med å være tillitsvalgt?
Det beste er følelsen av å være til hjelp for kollegaene mine, spesielt når det er medlemmer som ikke hadde turt å ta saken opp om de stod alene. Jeg ønsker å bidra til et trygt og godt arbeidsmiljø og er hundre prosent sikker på at det også er nøkkelen til gode resultater i en bedrift. Det er også spennende å lære om arbeidsrett og det fagpolitiske arbeidet. Organisasjonsfriheten vi har er utrolig viktig for et godt samfunn!

Og hva er det vanskeligste?
Det vanskeligste er slike saker som nå, når medlemmer blir permitterte og det er utfordrende å løse det. Du kommer tett på de personlige ringvirkningene av krisen. Kompliserte konflikter og arbeidsmiljøproblematikk er heller ikke noe kjekt.

Hva er dine beste tips til ferske tillitsvalgte?
Bruk lokallaget ditt og ikke nøl med å kontakte Forskerforbundet når du er usikker eller står fast! Delta på så mange kurs du bare kan, de er lærerike både i innhold og gjennom møtene med de andre tillitsvalgte. Jeg har møtt mange kloke og inspirerende mennesker den korte stunden jeg har vært tillitsvalgt.

Hva kan Forskerforbundet gjøre for å ta enda bedre vare på sine tillitsvalgte?
Det er utrolig viktig med et tilgjengelig støtteapparat når du står i tunge saker. Det er mye å sette seg inn i og du havner i mange ulike situasjoner som har ulike juridiske løsninger.

Til slutt: Si noe fint om stedet der du jobber!
KODE er et fantastisk sted å jobbe! For det første har vi flotte museumsbygninger på nydelige lokasjoner i Bergen. For det andre får vi jobbe variert med faget, da vi forvalter en bredt sammensatt og spennende historisk kunst- og musikksamling, samtidig som vi jobber tett på samtidskunstnere og utøvere med nye prosjekter. For det tredje har jeg de beste kollegaene – kloke, positive, engasjerte og kreative – jeg har savnet dem stort hver eneste dag her jeg har sittet på hjemmekontoret!

Les flere intervjuer i serien «Ukas tillitsvalgt» her