Et år er omme

Av Birgitte Olafsen, administrasjonssjef i Forskerforbundet.
Innlegg i Forskerforum nr. 1/2018.

Birgitte OlafsenDette leses først på nyåret, men i skrivende stund er vi på vei inn i innspurten av året før vi tar juleferie. Det har vært et hektisk år med mange utfordringer og oppgaver, og det skal bli godt å skru vekkerklokken av og la seg styre av julens tradisjoner og samvær med familie og venner. Tradisjonen tro er lokalene i sekretariatet pyntet til jul, og twist og pepperkaker er spredd ut i lokalene. En hyggelig tradisjon, som minner oss på at det nærmer seg slutten av 2017 og at vi snart runder 2018. Det er innspurt i produksjon av dokumenter til årets siste møte for Hovedstyret, de siste kursene avvikles og det er, som det pleier å være på denne tiden av året, høy aktivitet.

Nok et år har passert, og det reflekteres over året vi har vært igjennom og man tar et tilbakeblikk. Har vi nådd målene vi satte oss, har ting fungert som planlagt, er ansatte fornøyd, er vi klar for neste års utfordringer, og ikke minst: Hva ligger foran oss neste år? Mange av de oppgavene vi har hatt dette året, drar vi med oss inn i neste år samtidig som nye dukker opp. Det eneste sikre i overgangen fra ett år til et annet er at det ikke er behov for å bekymre seg for mye over det som ligger inn i neste år. Vi har et robust sekretariat med kompetente ansatte som håndterer og finner løsninger på det meste – selv om det innimellom kan ta litt lengre tid enn planlagt.

I desember lanserer vi et nytt tillitsvalgtverktøy for lokallag og foreninger. Dette vil gi en enklere hverdag for våre tillitsvalgte. Det viser oppdaterte medlemstall fra dag til dag, med detaljer om antall innmeldte og utmeldte de siste 60 dager, liste over styreverv og medlemmer som har manglende kontaktinformasjon. Her har tillitsvalgte mulighet til følge opp på medlemmene sine på en ny og bedre måte. Samtidig relanseres Ekstranett som Tillitsvalgtportalen, tilpasset alle flater for å gjøre verktøyet mer brukervennlig og tilgjengelig. Arbeidet med en web-basert løsning for kursadministrasjon er godt i gang og lanseres før påske. Samtidig har vi arbeidet med en ny statistikkmodul for å få en bedre rapportering også på historiske data.

Digitalisering tvinger frem nye organisasjonsformer og nye måter å arbeide på. Hver enkelt av oss må derfor være forberedt på å endre på vaner og rutiner og omstille oss raskere og mer effektiv for å lykkes. Det betyr at vi må tenke nytt og annerledes. Nytt og annerledes når det gjelder å få løst oppgavene samtidig som vi skal benytte oss av og videreutvikle ressursene vi har tilgjengelig både de menneskelige og de digitale ressursene.

Og når tusen julelys tennes i 2018, og det nok en gang gjøres opp status, har vi vært igjennom et hovedoppgjør, Representantskapet har valgt ny forbundsleder og Hovedstyret og vedtatt et arbeidsprogram, og når nye verktøy og moduler er på plass så tar vi nok et tilbakeblikk – på nytt gjøres regnskapet opp!