Håper på deltakerrekord for Forskningspolitisk seminar

Tirsdag 10. november arrangeres årets Forskningspolitiske seminar,og i år slipper du å reise til Oslo for å delta.

(Artikkel i Forskerforum 9/2020)

Forskerforbundets forskningspolitiske seminar har vært arrangert årlig siden 1977, og samler vanligvis rundt trehundre deltakere fra forskning og samfunnsliv i en konferansesal et sted i Oslo. Men i år tvinger koronaviruset den forskningspolitiske debatten over i cyberspace.

– Vi mister et hyggelig møtested og en viktig arena for nettverksbygging, men dette gir oss også noen andre muligheter. For eksempel blir det lettere for travle medlemmer utenfor Oslo å delta, sier Jon Wikene Iddeng, programansvarlig for årets seminar.

Han håper så mange som mulig av forbundets tillitsvalgte og medlemmer vil delta på årets digitale konferanse.

– I år har vi plass til alle, og vi håper på rekordmange deltakere. Vi kan love faglig sterke foredragsholdere, brennaktuelle debatter og et spennende program gjennom hele formiddagen. Temaet for årets seminar er «Hvem skal styre forskningen?», og politikere, rektorer og forskere skal blant annet diskutere finansiering, høyskolenes rolle, universitetsdemokrati, målstyring i offentlig sektor, og behovet for en tillitsreform, oppsummerer Iddeng.

Han oppfordrer Forskerforbundets lokallag til å samle medlemmer i korona-trygge omgivelser for å følge seminaret sammen

– Det er ikke så lett å gi et sosialt tilbud til medlemmene for tiden, men her er det for eksempel mulig å vise konferansen på storskjerm i et auditorium med god plass mellom tilhørerne, og så spise lunsjen sammen etterpå. Det vil også være mulig å sende inn spørsmål til debattantene underveis, understreker han.

Alle som vil stille spørsmål må imidlertid registrere seg som konferansedeltakere på forhånd.

– Når du er påmeldt på forhånd, vil du få tilgang til en egen konferansestream hvor du blant annet kan sende inn spørsmål. Men det vil også være mulig å følge konferansen via Forskerforbundets facebooksider, sier Iddeng.

Forskningspolitisk seminar 2020

• Arrangeres formiddagen tirsdag 10. november, i år i digitalt format.
  • Temaet er «Hvem skal styre forskningen?».
  • Seminaret starter klokken 9 med tre hovedforedrag, og deretter følger en rekke paneldebatter.
  • Hjernekraftprisen for 2020 vil også deles ut på seminaret.
  • Blant deltakerne er Kristin Clemet, Marit Arnstad, statssekretær Aase Marthe Johansen Horrigmo, John-Arne Røttingen, Svein Stølen og Gunnar Bovim.
  • Fullt program finner du på Forskerforbundets nettsider