Forskerforbundets kampanje Hjernekraftverk har vært et initiativ for å skape mer hjernekraft i Norge. Kampanjen ble avsluttet i 2018 etter seks år med ulike kampanjeaktiviteter.
(PechaKucha)
Forskerforbundet
Forskerforbundets PechaKucha-turné 2016–2017
I 2016 og 2017 arrangerte Forskerforbundet Pecha Kucha-kvelder i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Hamar og Stavanger, med fullt hus alle steder. Dersom du gikk glipp av arrangementene kan du gå inn på facebooksiden Hjernekraftverk og se video av foredragene som ble holdt.
facebook.com/hjernekraftverk
Video: Alt kan løses, hvis vi får muligheten
(Klikk på bildet for å se videoen)

Se filmen her (YouTube)
Kampanjeannonser
2015: Alt kan løses, hvis vi får muligheten
(Klikk på bildet for større versjon)
Temperaturen øker drastisk, og hvis utviklingen fortsetter, vil dette få store konsekvenser for økosystemene på land. Redusert matproduksjon, vannmangel og sterkere og hyppigere ekstremvær er noe av det vi har å se frem mot om utviklingen fortsetter. Jo lengre vi venter, jo større blir trusselen, men det er ikke for sent. Handler vi nå kan vi fremdeles unngå de mest alvorlige konsekvensene av klimaendringene.
For rundt 40 år siden begynte biene å dø i stort antall, og fremdeles forsvinner bier sporløst over hele verden. Bienes pollinering bidrar til opptil 30 % av verdens matvareproduksjon, og fortsetter denne utviklingen vil det få alvorlige konsekvenser for menneskeheten. Ingen bier, ingen mat. Ingen mat, ingen mennesker.
783 millioner mennesker, 11% av jordens befolkning, har ikke tilgang til rent drikkevann. Det finnes nok vann til å møte verdens økende behov, men det krever en dramatisk endring i måten vann utnyttes og forvaltes. Mangel på rent vann hemmer økonomisk vekst og fører til sykdom, død og konflikter. Det er derfor livsviktig at vi investerer i utvikling av den globale vannforsyningen.
Siden 1900 har nordmenns levealder økt med over 30 år, og vaksiner, antibiotika, medisiner og bedre helsetjenester gitt oss et lengre og friskere liv. Moderne medisin har gjort enorme fremskritt de siste hundre årene, men vi står fremdeles foran mange utfordringer.
Valget er over, nå skal politikerne levere! EUs største forskningsprogram tilbyr store penger til innovasjon og utvikling i norske kommuner. Men bare 12 av 428 kommuner deltar. Ingenting skjer hvis ingen tar initiativ. Satser politikerne i din kommune nok på hjernekraft?
2015: Hvorfor er forskning så viktig? Forskerne svarer.
(Klikk på bildet for å lese teksten)
Økt kunnskap gir grunnlag for utvikling og innovasjon.
Gøril Eide Flaten, førsteamanuensis på Institutt for farmasi ved UiT.
Forskning gir morgendagens løsninger.
Jan Terje Andersen, forsker i Immunologi ved UiO.
Uten medisinsk forskning ville vår levetid forkortes.
Lise Bjørkhaug Gundersen, forsker ved Klinisk institutt 2, UiB.
Forskning har gitt oss kunnskap og teknologi til å leve lengre liv i god helse.
Terje Andreas Eikemo, professor i sosiologi, NTNU.
l alle store kulturer har forskning og undring hatt topp prioritet.
Johan Moan, Seniorforsker og professor emeritus ved Universitetet i Oslo.
All forskning har en grunnleggende verdi.
Terje Lohndal, professor i engelsk språkvitenskap ved NTNU.
Det er forskning som bygger landet.
Nils Chr. Stenseth, professor i økologi og evolusjonsteori ved UiO.
Forskning gir økt viten og kunnskap til alle.
Mona Nystad, PhD-stipendiat kvinnehelse og perinatologi ved UiT/UNN.
2015: Dagens hjernefakta
Serien "Dagens hjernefakta" ble presentert på Facebooksiden til Hjernekraftverk i juli 2015.
Se alle tegningene her

Video: Kan du nevne navnet på en norsk forsker?
(Klikk på bildet for å se videoen)

Se filmen her (YouTube)
Tidligere kampanjeannonser
2014: Anerkjenn de virkelige superstjernene
I perioden 17. mars – 27. april 2014 (uke 12-17) ble det gjennomført en ny annonsekampanje med bl.a. animasjonsfilmer på Flytoget og på VG mobil. Kampanjen ble gjentatt i perioden 1.-14. desember 2014 (uke 49-50) med helsides annonser i Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Nordlys. Her ser du kampanjeannonsene:

Animasjonsfilmer
Du finner også animasjonsfilmene på vår YouTube-kanal Hjernekraftverk.
Se animasjonen med Helga Refsum (YouTube)
Se større versjon av bildet (jpg)
Se animasjonen med Johan Moan (YouTube)
Se større versjon av bildet (jpg)
Se animasjonen med Nils Chr. Stenseth (YouTube)
Se større versjon av bildet (jpg)
Se animasjonen med Terje Lohndal (YouTube)
Se større versjon av bildet (jpg)
2013: Nysgjerrighet er Norges viktigste ressurs
Runde to av annonsekampanjen ble gjennomført 4.-24. november 2013. Her kan du se annonsene som ble brukt i denne kampanjen:

Animasjonsfilm
Se animasjonen "Nysgjerrighet er Norges viktigste ressurs" (YouTube)
Se større versjon av bildet (jpg)
2012: Det er typisk norsk...
Den første landsomfattende annonsekampanjen for Hjernekraftverk ble gjennomført i to runder; 17.-30. september 2012 og 11.-24. mars 2013. Her kan du se kampanjeannonsene:

I dag er Norge på femteplass i Norden når det gjelder forskningsinnsats. Vi mener Norge ikke bare skal ta gull i skisporet, men også være best på forskning og utvikling.
Gjennom denne kampanjen ønsker Forskerforbundet å sette fokus på hva som skal til for at vi ikke bare skal holde følge med resten av verden, men også faktisk være blant de beste landene i verden innen nyskaping.
Kampanjen er en positiv påvirkningskampanje som vil utfordre politikerne og arbeidsgiverne til å bli med på et viktig arbeid for å bygge fremtidens hjernekraftverk.
Mer informasjon om kampanjen finner du på Facebook: www.facebook.com/hjernekraftverk og på Twitter: www.twitter.com/hjernekraftverk

In English:
Presentation of "The Brain Power Initiative" (pdf)
Ads translated to English:
Johan Moan, Superstar (pdf)
Curiosity is Norway's Most Important Resource (pdf)
Kontaktinformasjon
Kontaktperson i sekretariatet er kommunikasjonsleder Lars Kolltveit: mobiltelefon 990 39 161, e-post
.