ETUCE Conference 2016

Forskerforbundet deltok på ETUCE European Region og Education International 2016 Regional Conference i Beograd 5.-8. desember 2016.

14.12.2016

(Hovedstyremedlem Rolf Borgos og spesialrådgiver Jon Iddeng deltok på ETUCE Conference 2016 i Beograd)

Konferansen har blant annet vedtatt en politikk for å fremme statusen og anerkjennelsen av undervisning i UH-sektoren, en resolusjon mot privatiseringen og kommersialisering av utdanning og en erklæring om solidaritet med utdanningssektoren i Tyrkia.

European Trade Union Committee for Education (ETUCE) er Education Internationals regionale struktur i Europa. ETUCE representerer 11 millioner medlemmer i 131 lærerorganisasjoner i 48 land.

ETUCE er også lærernes sosiale partner på europeisk nivå og forsvarer lærernes interesser overfor Europakommisjonen. ETUCE ble etablert i 1997.

ETUCE består av nasjonale fagforeninger for lærere og annet personell i hele utdanningssektoren, fra barnehager til universiteter og andre forskningsinstitusjoner. I tillegg til å være Education Internationals regionale struktur i Europa er ETUCE tilsluttet ETUC – European Trade Union Confederation.

Les mer om konferansen her: https://conference2016.csee-etuce.org