EI

Education International

Education International (EI) er en verdensomspennende organisasjon for ansatte i utdanningssektoren.

EI ble stiftet i 1993 ved en fusjon mellom to verdensomspennende lærerorganisasjoner, og har 400 lærerorganisasjoner fra 170 land med 32 millioner lærere på alle nivåer som medlemmer. En verdenskongress vedtar hvert fjerde år organisasjonens handlingsprogram. EI spilte en aktiv rolle i utarbeidelsen av Unescos erklæring om rettigheter for lærere i høyere utdanning, som ble vedtatt i 1997.

EI har som formål:

• å fremme lærerorganisasjonenes arbeid med lærernes status, interesser og velferd samt å forsvare faglige og profesjonelle rettigheter.
  • å arbeide for fred, demokrati, sosial rettferdighet, likhet og menneskerettigheter gjennom utvikling av utdanning og lærernes kollektive styrke.
  • å fremme anerkjennelse for arbeidstakernes fagforeningsrettigheter generelt og for lærernes organisasjoner spesielt.

President for EI er Susan Hopgood fra Australia, og David Edwards fra USA er generalsekretær. Hovedkontoret ligger i Brussel.

Les mer om Education International på organisasjonens nettsted: www.ei-ie.org

Kongresser og konferanser

EIs tredje verdenskvinnekonferanse ble arrangert i Marrakesh, Marokko 5.–7. februar 2018. Forskerforbundet deltok med to deltakere.
Her kan du lese om konferansen (in English)

EIs tiende internasjonale konferanse om forskning og høyere utdanning ble arrangert i Accra, Ghana 14.-16. november 2016. Forskerforbundet hadde to deltakere på konferansen.
Her kan du lese om konferansen.

EIs sjuende verdenskongress ble arrangert i Ottawa, Canada 21.-26. juli 2015, og Forskerforbundet deltok med tre delegater.
Her kan du lese om kongressen og om Forskerforbundets deltakelse.

EIs niende internasjonale konferanse om forskning og høyere utdanning ble arrangert i Brussel 10.-12. november 2014. Forskerforbundet hadde to deltakere på konferansen.
Her kan du lese om konferansen.

EIs åttende internasjonale konferanse om forskning og høyere utdanning ble arrangert i Buenos Aires 25.-27. september 2012. Forskerforbundet hadde to deltakere på konferansen.
Her kan du lese om konferansen.

EIs sjette verdenskongress ble arrangert i Cape Town, Sør-Afrika 22.-26. juli 2011, og Forskerforbundet deltok med tre delegater.
Her kan du lese om kongressen.