Webinar: Fra fakta til formidling

Forskerforbundet inviterer medlemmer til et underholdende foredrag med Jo Røislien.

Dato: 9. desember 2020
Tidspunkt: 11:00 - 12:00
Sted: Zoom, WEBINAR
Påmeldingsfrist: 7. desember 2020

Webinaret er åpent for alle våre medlemmer.

Vi drukner i informasjon og inntrykk. Så hvordan får du folk til å høre på det du har å si? Og hvordan sikrer du at mottageren faktisk husker hva du sa? Ingen formidling skjer i et vakuum: Enhver fagformidling skjer i en samtid, i en kultur – en kultur som stadig er i endring. Hva betyr det for formidlingen?

Gjennom anekdoter, filmer og demonstrasjoner forteller Jo om sitt arbeid med å formidle kunnskap og komplisert informasjon på storskala, til folk med lite eller ingen forkunnskaper om temaet. Jo viser konkrete eksempler på formidlingsutfordringer de støtte på i arbeidet med TV-serier som Siffer, Med livet som innsats og Kampen om livet på NRK, og hvordan disse ble løst.

Jo Røislien er en av Norges mest profilerte forsknings- og vitenskapsformidlere. Han har skrevet manus og vært programleder for vitenskapsserier som Siffer (2011) og Kampen om livet (2017) på NRK1, og var den første norske programlederen på Discovery Channel. Han har skrevet flere bøker og kronikker, og er ofte på radio og TV for å snakke om forskning generelt og matematiske fag spesielt. Jo Røislien er utdannet matematiker fra NTNU med doktorgrad i geostatistikk fra samme sted. Han har samarbeidet med en rekke medisinske forskningsmiljøer, og er for tiden professor i medisinsk statistikk ved Universitetet i Stavanger. Jo er kjent for å være en fremragende formidler, og har fått en rekke utmerkelser for sin måte å formidle kunnskap på, blant annet den svenske utmerkelsen «Årets Statistikfrämjare».