Styring og autonomi
Konkurranse og kvalitet

Forskerforbundet og FFL arrangerer dagskonferanse om lærerutdanning tirsdag 7. mai 2019 på Scandic Hotel Lillestrøm.

Forskerforbundets lærerutdanningskonferanse 2019

(Forskerforbundets lærerutdanningskonferanse 2019)

06.05.2019

Myndighetenes ambisjoner for lærerutdanningene er høye. I Lærerutdanning 2025 er det trukket opp en rekke målsettinger, utviklet i samarbeid og undertegnet av flere. Men hvem sitter egentlig i førersetet? Nye nasjonale arenaer, internasjonale ekspertgrupper og rådgivende organ skal sikre dialog og utvikling. Hvordan og i hvilken grad påvirker dette fagmiljøene? Hvor stort eller lite oppleves det faglige handlingsrommet og lærerutdannernes innflytelse i utdanningene?

Det er store lærerbehov i årene som kommer, og rekrutteringen til lærerutdanningene svinger. Institusjonene opplever økt konkurranse om både studenter og lærerkrefter, og det er ofte kamp om ressursene mellom de ulike lærerutdanningsprogrammene ved en og samme institusjon. Nasjonale konkurransearenaer skal stimulere til kvalitetsutvikling. Strukturreformen preger fortsatt institusjoner og fagmiljø, mens nye satsningsområder, som digitalisering, kommer til. Klarer vi å balansere konkurranse og kvalitet til beste for studentene, de ansatte og praksisfeltet? Er det samsvar mellom ressurser og forventninger?

På årets konferanse spør vi blant annet:

• Hvor går egentlig balansen mellom hensiktsmessig styring og nødvendig autonomi?
  • Klarer vi å rekruttere lærerutdannere og ivareta deres kompetanseutvikling?
  • Hvilke muligheter og utfordringer innebærer digitalisering for lærerutdanning og profesjonsutøvelse?
  • Står lærerutdanningene i et sunt konkurranseforhold? Og klarer vi å øke kvaliteten gjennom synergier på tvers?

Vi ønsker velkommen til en spennende konferanse!

Konferansen åpner kl 10 og varer til kl 16.

Program (pdf)

Sted: Scandic Hotel Lillestrøm

Har du spørsmål? Kontakt .